Skoledrift
På Skoledrift findes relevante vejledninger og information til gymnasierne om varetagelse af opgaver af driftsmæssig karakter. Nedenstående liste er en dynamisk oversigt, der opdateres løbende – ofte i forbindelse med, at nyhedsbrevet “Nyt fra Sekretariatet” udsendes om fredagen.
Spørgsmål til indholdet af de enkelte områder i Skoledrift kan rettes til sekretariatet.
REGLER, VEJLEDNINGER OG PUBLIKATIONER
Arbejdstilsynet er den danske myndighed på arbejdsmiljøområdet. Det er arbejdstilsynets mål at fremme et sikkert og sundt arbejdsliv for alle og flytte arbejdsmiljøet i den rigtige retning. Siden rummer alt fra love, regler og vejledninger til forskningsbaseret viden, erfaringsbaseret god praksis samt en lang række data om arbejdsmiljø
Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) forsker, formidler og uddanner, og bidrager dermed til at udvikle et sundt og sikkert arbejdsmiljø i Danmark.
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen har udgivet flere vejledninger og publikationer, der især fokuserer på organisering af arbejdsmiljøarbejdet, herunder ledelsens pligt til en årlig arbejdsmiljødrøftelse og iværksættelse af arbejdspladsvurderinger (APV).
Arbejdsmiljøhuset har udarbejdet en Kortlægning af snublefare i undervisningslokaler – samt løsningsforslag til afhjælpning heraf.
UDDANNELSE AF ARBEJDSMILJØREPRÆSENTANTER
Danske Gymnasier har i samarbejde med GL-E udviklet et branchespecifikt kursus, der opfylder arbejdsmiljølovens krav til uddannelse af arbejdsmiljørepræsentanter.
UNDERVISNINGSMILJØ
- Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM) lukker den 1. juli 2025, men deres materiale er stadig tilgængeligt. Hjemmesiden bliver dog ikke opdateret.
BYGNINGER
Nedenfor er der indsat nyttige links i forhold til bygningsadministration:
- Generelt om Bygninger og ejendomme
- Ejendomsforhold for statsfinansierede selvejende institutioner
- Orienteringsbrev om ladestanderbekendtgørelsen
På nuværende tidspunkt er der kun to gymnasier, der endnu ikke har overtaget deres bygninger, hvorfor reglerne herom ikke længere figurerer på hjemmesiden. Læs mere her:
FINANSIERING AF EJENDOMME
- Børne- og Undervisningsministeriets vejledning til finansiering af selvejende institutioners ejendomme
- Brev fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet og midlertidige værnsregler vedr. større økonomiske dispositioner
UDBUD
GRUNDSKYLD
HONORERING OG AFREGNING AF SKRIFTLIG OG MUNDTLIG CENSUR OG HONORERING OG AFREGNING VEDRØRENDE TILSYNSFØRENDE MED PÆDAGOGIKUM-KANDIDATER
Gymnasiefællesskabet v/Roskilde Gymnasium står med virkning fra 2012 for administration og drift af en ny fælles landsdækkende censorudligningsmodel. Udligningsmodellen indeholder både mundtlig og skriftlig censur. Censorbanken administrer udgifter til censur på STX, HF og VUC, der vedrører hf og stx-niveau. Alle andre uddannelser er censorbanken uvedkommende. Er der tale om censur på andet end hf og stx-niveau, gælder principperne vedrørende censur udenfor censorbanken, hvor der afregnes direkte med censorskolen.
CENSUR GENERELT
CENSORBANK
CENSUR UDENFOR CENSORBANKEN
ELEVFORDELING
I juni 2021 indgik den daværende regering (Socialdemokratiet) og Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Alternativet og Kristendemokraterne en politisk aftale om elevfordeling. Aftalen nåede aldrig at blive implementeret i sin fulde form, for SVM-regeringen besluttede i 2022 at justere elevfordelingsmodellen ved at indføre afstandszoner i hele landet for skoleåret 2023/24. Efterfølgende blev zoneinddelingen og forældreindkomst som fordelingskriterium afskaffet permanent.
I februar 2025 indgik SVM-regeringen aftale med Socialistisk Folkeparti og Dansk Folkeparti om en ny erhvervs- og professionsrettet gymnasieuddannelse. Aftalen vedrører også håndtering af ansøgere til de gymnasiale uddannelser. Det fremgår af aftalen, at ansøgerne til de gymnasiale uddannelser i hele landet skal håndteres på baggrund af deres prioriterede uddannelsesønsker samt transportafstand ved overansøgte gymnasier. Dette er en videreførelse af gældende regler bortset fra, at transportafstand erstatter transporttid som kriterium.
Regionerne får desuden pligt til at overveje lokalt at fastsætte supplerende, lokale regler i to tilfælde: 1) Institutionens andel af tildelte ansøgere med institutionen som 1. prioritet er mindre end 70 procent, 2) En udfordret institution anmoder regionen om at gribe ind. Regionerne får også mulighed for at fastsætte supplerende lokale regler, hvis elevsammensætningen på institutionen giver anledning til faglige, pædagogiske eller sociale udfordringer.
Herudover har partierne med aftalen besluttet, at reglerne for profilgodkendelse skal ændres. Den gældende regel vedr. genopretningsplan og evt. lukning af institutioner/afdelinger, der ikke tiltrækker nok 1. prioritetsansøgere, ændres også.
Ministeriet har endnu ikke oplyst tidspunktet for, hvornår den nye lovgivning på området træder i kraft.
Læs mere om elevfordeling og kapacitetsfastsættelse på Børne- og Undervisningsministeriets hjemmeside.
- Aftale om en ny erhvervs- og professionsrettet gymnasieuddannelse – 18. februar 2025.
- Notat om ansøgere og elever der ombestemmer sig – 18. marts 2025 (via uvm.dk)
- Proces for elevfordeling og kapacitetsfastsættelse (2025/26) – 31. oktober 2024
- Vejledning i forbindelse med forbud mod at anvende ventelister – 12. april 2024
- Forståelsespapir for håndtering af eftertilmeldere – januar 2024 (via uvm.dk)
- Aftaletekst fra 2021 om Den Koordinerede Tilmelding til Gymnasiale Ungdomsuddannelser – 10. juni 2021
- Baggrundsnotater, der ligger til grund for elevfordelingsaftalerne (via uvm.dk)
KAPACITETSFASTSÆTTELSE
- Notat om overdragelse af kapacitetsstyring til regionerne – lovgrundlaget – revideret 26. februar 2025
- Fremgangsmåde ved fastsættelse af foreløbige kapaciteter – 31. januar 2025
- Fremgangsmåde ved fastsættelse af endelige kapaciteter til skoleåret 2025/26 – 24. april 2025
- Orientering om bindende kapacitet og regionernes mulighed for at hæve denne midlertidigt – 17. april 2024
FRAVÆR
- Vejledning til registrering af fravær på gymnasiale uddannelsesinstitutioner
- Orienteringsbrev om indberetning af fraværsdata på det gymnasiale område – 15. juni 2021
- Case beskrivelser om fravær
- Håndtering af elever med fravær i forbindelse med alvorlige eller kroniske sygdomme
STUDIE- OG ORDENSREGLER
- Børne- og Undervisningsministeriets vejledning til bekendtgørelse om studie- og ordensregler i de gymnasiale uddannelser – Marts 2023
- Vejledning til institutioner med gymnasial uddannelse om ordensregler for virtuel undervisning i digitale læringsrum – 24. februar 2021
- Brev fra ministeriet om gymnasieelevers adfærd uden for skolen m.v – 5. september 2018
KLAGER OVER STANDPUNKTSKARAKTERER
STUDIETURE
DÆKNING AF ELEVAFHOLDTE UDGIFTER TIL EKSKURSIONER
- Vejledning fra ministeriet om regler for dækning af afholdte udgifter til ekskursioner – 17. februar 2025
BLÅ BOG
FOREBYGGELSE OG HÅNDTERING AF KRÆNKENDE HANDLINGER – ELEVER
UNDERVISNINGSMILJØ
Undervisningsmiljøvurdering, elevtrivselsmåling (kun for erhvervsuddannelse) og antimobbestrategi og værdiregelsæt. Det er de 3 obligatoriske opgaver forbundet med ungdomsuddannelsesinstitutionernes undervisningsmiljø. Læs mere om disse opgaver og andre relevante områder, og find skabeloner til værdiregelsæt og en antimobbestrategi på DCUM’s hjemmeside.
UNGE OG ALKOHOL
Der gælder særlige regler om alkohol og unge under 18 år, som I skal være opmærksomme på, når I arrangerer fester og andre begivenheder på skolen, eller hvis diskoteker og andre omdeler flyers på skolen.
Fest og arrangementer på skolen
Ved fester og andre arrangementer på skolen skelnes der mellem salg af alkohol og udskænkning af alkohol.
Udskænkning af alkohol
Der må ikke udskænkes alkohol til unge under 18 år. Der er tale om udskænkning af alkohol, hvis man indtager det købte på stedet. Det gælder uanset, om udskænkningen sker på en restaurant eller på en skole til et enkeltstående arrangement.
Der er tale om erhvervsmæssig udskænkning, hvis salg af alkohol sker for at tjene penge. Det gælder også selv om salg af alkohol sker indirekte via en entrébillet eller lignende. Det er underordnet, om de tjente penge går til betaling for musikken til festen, en skolerejse eller andet.
Er der tale om alkoholudskænkning ved et større, åbent arrangement, skal der indhentes en lejlighedstilladelse hos politiet. Det er politiet, der konkret afgør, om en tilladelse er nødvendig.
Regler: Restaurationsloven.
Udskænkning ved lukkede fester
Er det udelukkende elever fra en bestemt skole, der deltager, vil arrangementet kunne anses for lukket. I den situation vil der være mulighed for lovlig udskænkning/servering af alkohol til unge under 18 år. Det må dog ikke være unge under 18 år, som forestår udskænkningen. For at festen/arrangementet kan betragtes som en ”lukket fest”, skal forholdene omkring festen vise, at der er tale om en ”lukket fest”. Det er en betingelse, at der ikke er offentlig adgang. Ved vurderingen af om der er offentlig adgang, lægges der bl.a. vægt på, om der er en anden social relation mellem gæsterne end det at deltage i arrangementet. Det vil der være, hvis deltagerne kommer fra samme skole. Ved vurderingen af om en fest er lukket, vil der også blive lagt vægt på, om invitationen er gået målrettet ud til de enkelte deltagere. Det vil den fx være ved et opslag, hvor det klart angives, hvem der kan deltage, og at der ikke er adgang for andre. Bliver kredsen for vid, fx ved at invitationen er blevet spredt til venner, vil politiet kunne betragte arrangementet som offentligt. En lukket fest kan godt finde sted på skolen. Det er politiet, der konkret afgør, om festen er åben/offentlig.
Alkoholpolitik og egne ordensregler
Som skole kan I formulere særlige normer for orden og samvær i jeres ordensregler. Det gælder blandt andet ift. indtagelse, besiddelse m.v. af alkohol og andre rusmidler, samt negative virkninger heraf på ordenen og samværet. I kan også i ordensreglerne fastsætte regler om, at institutionen kan anmode en elev om frivilligt at medvirke til en test for alkohol og andre rusmidler. Gymnasier Fuld af liv anbefaler, at gymnasieskolerne udarbejder en alkoholpolitik. Find anbefalinger og en skabelon til politikken på foreningens hjemmeside.
Regler: Bekendtgørelse om studie- og ordensregler m.v. i de gymnasiale uddannelser
Markedsføring af alkohol over for unge på skolen
Uddeles der flyers, ophænges der plakater og lignende af andre på skolen skal I være opmærksomme på, at der gælder særligt skærpede krav for markedsføring, der er rettet mod børn og unge under 18 år. I henhold til markedsføringsloven må virksomheder ikke i deres markedsføring over for unge benytte billeder af eller henvisninger til rusmidler, fx alkohol. Reglerne skal beskytte de unge forbrugere, som ofte kan være ukritiske og uerfarne, mod påvirkninger, der kan være skadelige. Det er de erhvervsdrivende, der har ansvar for at indrette deres markedsføring af alkoholholdige drikkevarer, så der ikke sendes forkerte signaler til de unge om alkoholindtagelse. Alkoholreklamenævnet har udarbejdet retningslinjer om dette. Bliver I bekendt med, at skolens faciliteter bliver brugt til ulovlig markedsføring, skal I medvirke til at spredning standses. Alkoholreklamenævnets retningslinjer
Regler: Lov om markedsføring
SEJLADS MED ELEVER
Ved sejlads med elever skal den enkelte skole arbejde indgående med at sikre, at sejladsen foregår sikkert bl.a. ved at udarbejde en sikkerhedsinstruks. Læs meget mere om instruks og øvrige krav til sejladsen på Søfartsstyrelsens hjemmeside.
For så vidt angår de forsikringsretlige rammer ved sejladsen henvises til kapitlet Forsikring.
JURIDISK KØNSSKIFTE OG EKSAMENSBEVISER
- Hyrdebrev om udstedelse af nyt eksamensbevis el.lign. med aktuelle identitetsoplysninger ved tildeling af nyt personnummer – 21. november 2019
AFLEVERING AF UNDERVISNINGSMIDLER
- Undervisningsministeriets redegørelse om elevers manglende eller for sen aflevering af undervisningsmidler, herunder ministerens svar – den 18. november 2011
VIDEREGIVELSE AF OPLYSNINGER
- Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) og Styrelsen for It og Læring (STIL) har i fællesskab udarbejdet en pjecen: “Samarbejde hjælper de unge i uddannelse: God digital deling af oplysninger om unge” – 3. oktober 2019
- Notat om Gymnasiets pligt til at give orientering om barnets forhold til den forældre, der ikke har del i forældremyndigheden – 18. marts 2016
FINANSLOV
Information om finansloven på de gymnasiale uddannelser er at finde i Børne- og Undervisningsministeriets orienteringsbreve.
Læs desuden Børne- og Undervisningsministeriets seneste tekniske gennemgang her.
FAKTA OM FINANSLOVENE
- Faktaark om finanslovsforslag 2026 (FFL26) – 2. september 2025
- Faktaark om finanslov 2025 (FL25) – 6. december 2024
- Faktaark om finanslov 2024 (FL24) – 13. december 2023
GÆLDENDE TAKSTER
- Regneark til budgetoverslag FFL26 – Opdateret 10. september 2025
- Til de private gymnasier: Regneark til budgetoverslag FFL26 – Opdateret 10. september 2025
- Regneark til budgetoverslag FL25 – 6. december 2024
- Til de private gymnasier: Regneark til budgetoverslag FL25 – 6. december 2024
- De gældende takster kan ses i Børne- og Undervisningsministeriets takstkatalog
INVESTERINGSRAMMER FOR SELVEJENDE INSTITUTIONER
SOCIALT TAXAMETER
- Regneeksempel til illustration af ny model for det sociale taxameter
- Liste over andelen af frafaldstruede elever pr. institution ifm. taxameterjusteringer
TILSKUD
STATENS SELVFORSIKRINGSORDNING
Gymnasieskolerne er omfattet af Statens selvforsikringsordning. Reglerne er nøje beskrevet i Vejledning om Statens Selvforsikringsordning for institutioner på Børne- og Undervisningsministeriets ressortområde. Vejledningen opdateres løbende, og kan findes på ministeriets hjemmeside.
FORSIKRINGSRETLIGE RAMMER VED STUDIETURE OG EKSKURSIONER
- Notat om studierejser og ekskursioner – marts 2025
REJSEFORSIKRING UNDER STATSLIGE TJENESTEREJSER MV. I UDLANDET
Rejseforsikringen er en del af statens selvforsikringsordning, hvor forsikringen administreres af Europæiske Rejseforsikring A/S, som står for skadebehandlingen, herunder udbetaling af erstatning og efterfølgende opkrævning hos den statslige institution. Børne- og Undervisningsministeriet og Europæiske Rejseforsikring A/S har supplerende oplyst følgende:
“Ved en ansats tilskadekomst eller sygdom skal skolen kontakte Europæiske Rejseforsikring A/S på deres Europæiske ERV Alarm, som har åbent 365 dage om året. Alarmcentralen kontaktes på følgende telefonnummer 7010-9030, hvorefter selskabet behandler skaden. Europæiske Rejseforsikring A/S sender regningen til Børne- og Undervisningsministeriet, som kontakter skolen for at få bekræftet hændelsesforløbet. Beløbet indgår i skolens selvrisiko.”
Den offentlige rejsesygesikring gælder ikke på tjenesterejser. Skatteministeriet, Medarbejder- og Kompetencestyrelsen har indgået aftale med Europæiske ERV (Europæiske) om administration af rejseforsikring under statslige tjenesterejser mv. i udlandet. Tjenesterejseforsikringen administreres i overensstemmelse med forsikringsbetingelserne, der er medtaget som bilag 1 til cirkulæret af 18. december 2020 om tjenesterejseforsikringen – Medst.nr. 051-20 J.nr. 2020-505), som kan findes her.
Rejseforsikringen dækker fra det tidspunkt, sikrede forlader sin bopæl eller arbejdsplads for at foretage en rejse til udlandet. Dækningen ophører ved hjemkomst til bopæl eller arbejdsplads, eller når dækningsperioden (ved rejsens ophør) udløber, hvis dette sker før hjemkomsten. Rejseforsikringen dækker ikke mellem sikredes bopæl og arbejdsplads.
FORSIKRINGSDÆKNING UNDER SØTRANSPORT AF PASSAGERER
Den 21. januar 2014 har Søfartsstyrelsen udsendt en bekendtgørelse, hvor det af §1 pkt. 2 fremgår, at sejlads, der udføres af skoler, institutioner eller lignede, dækkes via statens selvforsikringsordning. Bekendtgørelsen kan ses via dette link.
For så vidt angår rammerne for sejlads med elever skal den enkelte skole arbejde indgående med at sikre, at sejladsen foregår sikkert bl.a. ved at udarbejde en sikkerhedsinstruks. Der henvises til kapitlet Elevforhold.
REGLER OM INDKØB
Lovgivning om indkøb kan findes på Børne- og Undervisningsministeriets hjemmeside.
ORGANISERING AF SAMARBEJDE OM EFFEKTIVE INDKØB PÅ BØRNE- OG UNDERVISNINGSMINISTERIETS OMRÅDE
Fra 2020 har SKI overtaget indkøbsnetværket for selvejende uddannelsesinstitutioner fra Børne- og Undervisningsministeriet. Netværket har udover SKI deltagelse af de to ministerier, repræsentanter fra de forskellige uddannelsessektorer og repræsentanter fra Lederforeningerne.
Læs mere om indkøbsnetværket her
UDBUDSREGLER
- Læs om udbudsreglerne på Udbud.dk
- Læs om regler og lovgivning på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens hjemmeside
NYTTIGE LINKS
- https://www.uvm.dk/institutioner-og-drift/regulerede-institutioner/indkoeb
- http://www.statensindkob.dk
- http://www.ika.dk
KONTAKT TIL FORENINGENS REPRÆSENTANTER I INDKØBSNETVÆRKET:
- Lasse Granly, Gymnasiernes indkøbsfællesskab, Stenhus E-mail: lag@stenhus-gym.dk
- Michelle Pries, Gymnasiefællesskabet, Roskilde E-mail: MichelleDahl.Priess@GFadm.dk
- Nina Andreasen, Danske Gymnasier. E-mail: nmp@danskegymnasier.dk
ARRANGEMENTER I INDKØBSNETVÆRKET
Indkøbsnetværket arrangerer løbende informationsmøder, temadage og konferencer for uddannelsesinstitutionerne. Der etableres også løbende projekter om indkøb og udbud.
Hos Børne- og Undervisningsministeriet findes vejledning til forskellige former for institutionsudvikling, og institutionsstruktur: fusioner og spaltninger, campussamarbejder, administrative fællesskaber. Læs mere her
UDBUD AF UDDANNELSER OG PARTNERSKABER
- Udbud af seks nye ASF-klasser – september 2023
- Ansøgningsprocedure og vurderingskriterier for ansøgninger om nye udbud 2025/26 – januar 2024
- Vejledning om partnerskabsaftaler – maj 2020
- Ansøgningsproces ift. lokale studieretninger 2026/27 – april 2024
Den 14. juni 2025 indgik SVM-regeringen, SF og Dansk Folkeparti 1. delaftale om etablering af et nyt uddannelses- og institutionslandskab på ungdoms- og voksenuddannelsesområdet. Aftalen udmønter dele af den politiske aftale om epx fra februar 2025. Det forventes, at den nye institutionslov træder i kraft i 2027.
DATABESKYTTELSESFORORDNINGEN
MATERIALE OM DATASIKKERHED
- Børne- og Undervisningsministeriets skabelon – Skema til kortlægning af dataflow i STILs produkter
- Børne- og Undervisningsministeriets opsummering af kravet til fortegnelsen i artikel 30 i databeskyttelsesforordningen
- Børne- og Undervisningsministeriets notat om nyt krav om en databeskyttelsesrådgiver (DPO)
- Børne- og Undervisningsministeriets oplæg om dataetik fra mødet i referencegruppen den 4. september 2017
- STIL og STUK’s vejledning om persondatabeskyttelse i forbindelse med elevers medieproduktion
BEKENDTGØRELSER OG CIRKULÆRER OM DATAANSVAR
- Cirkulære om Styrelsen for It og Lærings opgaver som databehandler i visse administrative systemer på Børne- og Undervisningsområdet
- Bilag 1 – Baggrund om udmøntning af dataansvaret
- Cirkulæreskrivelse om fælles dataansvar for visse administrative systemer, som stilles til rådighed af Styrelsen for It og Læring
- Bekendtgørelse om den digitale identifikationsløsning Unilogin og opgaver og ansvar for de dataansvarlige og for Styrelsen for It og Læring som databehandler
STUDIEADMINISTRATIVE SYSTEMER
- Sikring af data
- Datatilsynets afgørelse om offentligt tilgængelige personoplysninger på Lectio.dk – Juli 2019
- Datatilsynets afgørelse om Macom A/S’s videregivelse af opgavebesvarelser – Juni 2020
SIKKER MAIL
BEVARING OG KASSATION
Gymnasier og HF er omfattet af følgende lovgivning om bevaring og kassation:
- Bekendtgørelse om bevaring og kassation af arkivalier fra uddannelsesinstitutionerne
- Bekendtgørelse om bevaring og kassation af arkivalier hos universiteter, erhvervsakademier, professionshøjskoler, ungdomsuddannelser m.fl.
- Vejledning til bekendtgørelse om bevaring og kassation af arkivalier fra gymnasiale uddannelsesinstitutioner
- Oversigt over opbevaringskrav
WEBTILGÆNGELIGHED
Her finder du sekretariatets guide til webtilgængelighed. Kontakt Mathias Baumann på mba@danskegymnasier.dk eller 33 18 82 69 ved spørgsmål.
- Guide og gode råd om webtilgængelighed – september 2023
ANVENDELSE AF SOFTWARE TIL MONITORERING AF EKSAMENER
Kontakt Christina Kirkegaard Thalund på ckt@danskegymnasier.dk ved spørgsmål.
COPYDAN TEKST & NODE
Der er indgået ny rammeaftale med Copydan Tekst & Node, som er trådt i kraft fra 2020.
VISDA
KODA OG GRAMEX
Danske Gymnasier har indgået en rammeaftale med KODA og Gramex om anvendelse af musik på gymnasierne.
UDDANNELSESINSTITUTIONERS FRITAGELSE FOR BETALING TIL RETTIGHEDSHAVERE PÅ FILMOMRÅDET
Find nyttige links samt vejledninger, instrukser, hyrdebreve og bemyndigelser om løn og ansættelse på det regulerede område på Børne- og Undervisningsministeriets hjemmeside.
FRATRÆDELSESAFTALER
- Vejledning fra ministeriet om: Hvornår kan institutionen indgå fratrædelsesaftaler med medarbejderne – november 2022
JUBILÆUMSANCIENNITET
- Vejledning fra ministeriet om jubilæumsanciennitet – 3. oktober 2022
FOREBYGGELSE OG HÅNDTERING AF SAGER OM SEKSUELLE KRÆNKELSER
- Guide: Gymnasiernes arbejde for at stoppe krænkende handlinger i form af seksuel chikane – august 2023
KENDELSER OM LEDELSESRET
- Kendelsen om ledelsens ret til at tilpasse organisationen, selvom budgettet opererede med en mindre overskudsgrad
– 26. januar 2017 - Kendelse om valg af overenskomst ved nyansættelse – 5. december 2016
- Kendelse af om påstået brug af ensidigt fastlagte akkorder (merarbejde) – 19. december 2016
ANSÆTTELSE
- Retningslinjer for ansættelse af lektiehjælpere mv. – 15. december 2023
- BUVM’s orienteringsbrev om ny lov om ansættelsesbeviser og visse arbejdsvilkår samt ny aftale om arbejdsgiverens pligt til at underrette den ansatte om vilkårene for ansættelsesforholdet
- Lov om tidsbegrænset ansættelse – april 2004
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB)
Fra 1. januar 2018 træder en ny ordning i kraft omkring arbejdsgivernes uddannelsesbidrag. I den nye ordning gøres AUB-bidraget afhængigt af elever/praktikpladser og erhvervsuddannede medarbejdere på arbejdspladsen. Det kan betyde, at arbejdsgivere skal bidrage mere end tidligere.
- Læs mere om ordningen på Børne- og Undervisningsministeriets hjemmeside
Andet
- Informationsbrev fra Børne- og Undervisningsministeriet om oprettelse af IGU-stillinger – 2016
- Læs mere om integrationsuddannelsen (IGU)
- Brev fra Børne- og Undervisningsministeriet af 28. november 2014: Indskærpelse – timelønnede lærere må ikke arbejde mere end 780 timer om året
LÆRERNES FAGLIGE KOMPETENCER
- Brev fra STUK vedrørende faglig supplering i informatik for undervisere ved de gymnasiale institutioner og institutioner med eux-forløb
- Vejledende skema som en hjælp til vurdering af, hvorvidt en kandidat opfylder de faglige mindstekrav i fagene informatik, it (A) og informatik B merkantil eux
- Følgebrev – Ansættelse af nye lærere og vurdering af faglige kompetencer på det gymnasiale område
- Ansættelse af nye lærere og vurdering af faglige kompetencer på det gymnasiale område
- Vejledning om undervisningskompetence i de nye gymnasiale fag
- Børne- og Undervisningsministeriets informationsside om undervisning og læringsmiljø
- Børne- og Undervisningsministeriets præsentation fra webinarer om faglig kompetence og pædagogikum
ARBEJDSTID
- Inspirationspapir om jævn arbejdsmængde
- Tilkendegivelse af 14. december 2016 om beregning af arbejdstid på stx og hf området
- Den 6. februar 2014: Afgørelse i voldgiftsagen om overgang til nye arbejdstidsregler på det gymnasiale område
Vejledning om nye regler for gymnasielærere (stx, hf, hhx, htx)
- Læs vejledningen her – 3. udgave december 2014
Vejledninger om tidsregistrering fra Medarbejder- og Kompetencestyrelsen og Styrelsen for undervisning og Kvalitet
- Orienteringsbrev fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet om nye regler om tidsregistrering på undervisningsområdet
- Tidsregistrering på gymnasier – tidsregistrering som et styringsværktøj
- Notat om etablering af tidsregistrering
Merarbejde
Beregning af normen om opgørelse af arbejdstid
Afskaffelsen af store bededag
- Orienteringsbrev om konsekvenser ved afskaffelsen af store bededag som helligdag – Juni 2024
- Cirkulære om Udbetaling af løntillæg efter lov nr. 214 af 6. marts 2023
LØN
- Information om nyt løngennemsigtighedsdirektiv – September 2025
- OK24 – spørgsmål/svar om bortfald af samlingspasningstillæg – Februar 2025
- 3F aftale om ekstra vederlag til pedeller
LOKALE LØNFORHANDLINGER
- Medarbejder- og Kompetencestyrelsens slides fra 2014 som bl.a. omhandler regler om forhandling, herunder regler for lokale lønforhold
- Lokale aftaler om løntillæg: Hvad er god praksis – 2012
- Lønforhandlinger på arbejdspladsen: Dét skal du vide, når du forhandler løn i staten – 2012
TILLIDSREPRÆSENTANTENS ROLLE
WHISTLEBLOWER-ORDNING
- Brev fra STUK vedr. whistleblowerordning om seksuel chikane på uddannelsesinstitutioner – 24. juni 2021
RØGFRI SKOLETID
- Gode råd til røgfri skoletid på ungdomsuddannelse – juni 2021
- Information om røgfri skoletid – krav til gymnasieskolerne – februar 2023
- Materiale fra Kræftens Bekæmpelse om Røgfri Skoletid til brug på de sociale medier:
- Infografik: Pauseaktivitet
- Infografik: Fordele ved røgfri skoletid
- Gif om Røgfri skoletid
INHABILITETSREGLER I FORHOLD TIL KARAKTERGIVNING
AKTINDSIGT
OFFENTLIG FORVALTNING
- Slides om offentlighedslov m.v. – april 2014
VEJLEDENDE RETNINGSLINJER FOR REPRÆSENTATION, FORPLEJNING MV.
Børne – og Undervisningsministeriet udsendte den 3. juni 2024 vejledende retningslinjer vedrørende repræsentation,
personaleforplejning og gaver. Du finder dokumenterne nedenfor.
GOD ADFÆRD I DET OFFENTLIGE
- Justitsministeriets Vejledning om offentligt ansattes ytringsfrihed
- Medarbejder- og Kompetencestyrelsens vejledning om god adfærd i det offentlige
- Medarbejder- og Kompetencestyrelsens slides fra Gå-hjem mødet om god adfærd i det offentlige
MODTAGELSE AF SPONSORATER OG INSTITUTIONERNES REKLAMERING
Børne- og Undervisningsministeriet (STUK) udsendte den 29. marts 2017 nye vejledende retningslinjer om indgåelse af sponsoraftaler:
Læs mere om elevfordeling og kapacitet her
Læs om de gældende regler vedr. adgang og optagelse, herunder drejebog, optagelsesprøve og -breve mv., på Børne- og Undervisningsministeriets hjemmeside.
Skærpet adgangskrav og ændringer i optagelsesprøven fra skoleåret 2030/2031
I februar 2025 indgik SVM-regeringen aftale med Socialistisk Folkeparti og Dansk Folkeparti om en ny erhvervs- og professionsrettet gymnasieuddannelse. Med aftalen har partierne besluttet en række ændringer i kravene til optagelse til stx, (htx) og hhx. Ændringerne træder i kraft for optaget til skoleåret 2030/2031:
Adgangen til stx, (htx) og hhx skærpes ved at hæve og forenkle karakterkravet til uddannelserne til 6,0 i karaktergennemsnit i både de afsluttende standpunktskarakterer og i de lovbundne prøver fra folkeskolens afgangseksamen. For at opnå retskrav på optagelse skal ansøgerne herudover opfylde en række supplerende adgangsforudsætninger, der videreføres uden ændringer fra gældende regler. Ansøgere, der ikke opnår 6,0 i standpunktskaraktererne, vil kunne opnå retskrav på optagelse, hvis de opnår et karaktergennemsnit på mindst 7,0 i de lovbundne prøver fra folkeskolens afgangseksamen og opfylder alle øvrige adgangsforudsætninger.
Det vil fortsat være muligt at blive optaget på stx, (htx) og hhx via en optagelsesprøve, dog med et skærpet fagligt niveau i prøven, svarende til det skærpede karakterkrav på 6,0. Optagelsessamtalen afskaffes for ansøgere, der består optagelsesprøven. Elever kan ved afslutningen af epx 1. år opnå adgang til hhx, (htx) og stx ved at aflægge en prøve, der har et niveau svarende til den normale optagelsesprøve til disse uddannelser.
Ældre breve fra Børne- og Undervisningsministeriet vedr. optagelsesprøven:
- Brev fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet vedrørende: Orientering om muligheden for lokal afholdelse af centralt stillede optagelsesprøver – september 2019
- Justering af bestå-kriterier for optagelsesprøven til de gymnasiale uddannelser – august 2019
- Brev fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet vedrørende: Information om praktiske og proceduremæssige forhold i forbindelse med afholdelse af optagelsesprøven – maj 2019
OVERENSKOMST 2024
- Gennemgang af OK24-resultat AC-forliget – 20. juni 2024
- Gennemgang af OK24-resultat CFU-forliget – 20. juni 2024
- Faktanotat – De økonomiske konsekvenser af OK24 for gymnasieskolerne – 28. februar 2024
OVERENSKOMST 2021
- Gennemgang af OK21-resultat AC-forliget – opdateret 17. maj 2021
- Gennemgang af OK21-resultat CFU-forliget – opdateret 17. maj 2021
VEJLEDNING OG BEREGSKAB VED OVERENSKOMSTMÆSSIGE KONFLIKTER
Børne- og Undervisningsministeriet har den 23. marts 2018 udarbejdet nedestående i tilfælde af konflikt:
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen har udarbejdet vejledning om overenskomstmæssige konflikter mv.:
ÅRSRAPPORT
Institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse er med virkning for regnskabsåret 2011 blevet omfattet af statens regnskabsvæsen m.v., jf. bekendtgørelse nr. 1721 af 21. december 2010. Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har derfor udarbejdet paradigme til årsrapport for statsfinansierede selvejende institutioner under Børne- og Undervisningsministeriet og tilhørende vejledning om udarbejdelse af årsrapport.
VEJLEDNINGER FOR REGNSKABS- OG ØKONOMISTYRINGSOMRÅDET
På Økonomistyrelsens hjemmeside kan der læses mere om vejledning til regnskabs- og økonomistyringsområdet.
Børne- Undervisningsministeriet har i 2021 udgivet vejledningen ”Sikkerhed og Kriseberedskab”, som har til formål at skabe overblik over viden og anbefalinger om forebyggelse og håndtering af alvorlige hændelser i en skolekontekst. Vejledningen kan bruges i danske skoler og uddannelsesinstitutioners lovpligtige arbejde med at sikre et sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt undervisningsmiljø. Skoler og uddannelsesinstitutioner kan hente inspiration, råd og anbefalinger i publikationen og bruge den som tjekliste, når de lokalt udmønter forebyggelsesplaner og kriseberedskaber.
Bemærk, at en beredskabsplan, der vedrører skoleskyderier og voldelige angreb IKKE bør offentliggøres på skolens hjemmeside.
SKOLENS BESTYRELSE
- Skabelon for udformning af gymnasieskolernes vedtægter
- Publikationen “Bestyrelsen i front for kvaliteten” – 2016
- GBF’s Håndbog for bestyrelser i det almene gymnasium (stx og hf) og andre nyttige redskaber
- Styrelsen for Undervisning og Kvalitets (STUK) bestyrelsesstrategi 2023-2025
CHEFLØNSAFTALEN
Gymnasieskolernes Bestyrelsesforening vejleder om ansættelse af chefer, herunder cheflønsaftalen og ansættelsesbreve. Vejledning fra Børne- og Undervisningsministeriet og skabeloner til ansættelseskontrakter findes på Gymnasiernes Bestyrelsesforenings hjemmeside:
BØRNE- OG UNDERVISNINGSMINISTERIETS TILSYN
- Tilsyn med faglig kvalitet på de gymnasiale uddannelser
- Økonomisk tilsyn
- Særligt for private gymnasier
MERE INFORMATION
Se også Styrelsen for Undervisning og Kvalitets tilsynsplaner og -beretninger.
VEJLEDNINGER TIL LOVE OG BEKENDTGØRELSE
GYMNASIAL SUPPLERING
- Vedrørende nedjustering af karaktergennemsnit ved supplering (genberegning)
– maj 2021 - Orientering om ny bekendtgørelse om gymnasial supplering – maj 2019
FAG
UDDANNELSESSTATISTIK
- Guide til søgetal på uddannelsesstatistik.dk
- Læs om trivselsmålinger på de gymnasiale uddannelser på Børne- og Undervisningsministeriets hjemmeside
EKSAMEN
- Vejledning til håndtering af elever, der skal til prøve i udlandet – 29. marts 2023
- Fortolkning af § 15, stk. 2, i den almene eksamensbekendtgørelse – 11. april 2014

