Nyhedsbrev

9. august 2024

Nyt fra Danske Gymnasier 32/2024

Uge 32  |  august 2024

Det finder I i nyhedsbrevet

Velkommen tilbage fra sommerferie. I denne udgave af nyhedsbrevet, kan I blandt andet læse om:

  • En ny pulje til udviklingsprojekter for to-årigt hf
  • Information om kontakt til prøvekontoret i forbindelse med sygeterminen 2024
  • Nye cirkulærer om bl.a. barsel
  • Invitation til informationsmøder om OK24
  • Og en påmindelise om etablering af ladestandere på gymnasierne

24 mio. kr. til udviklingsprojekter på toårig hf

Børne- og Undervisningsministeriets udlodningsmidler går i 2024 til projekter, som skal udvikle, afprøve og evaluere indsatser på den toårige hf, der kan bringe undervisningen tættere på praksis, og som kan give uddannelsen en mere konkret retning mod professionsbachelor- eller erhvervsakademiuddannelser. Puljen er på 24 mio. kr. og kan ansøges af institutioner med toårig hf. Det er også muligt for flere hf-udbydere at gå sammen om en ansøgning.
Frist for ansøgninger er torsdag den 3. oktober 2024 klokken 13.00.
Kontakt: Kontor for Gymnasier i STUK, 2369 2019  

Læs mere om puljen

Kontakt til prøvekontoret under sygeterminen 2024

Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) har kort før sommerferien meldt ud, at fra den 5. august til den 28. august (under de skriftlige prøver i sygeterminen) har prøvekontoret telefontid alle hverdage fra kl. 08:00-15:00. De understreger, at åbningstiden er forbeholdt spørgsmål vedrørende aktuelle prøver.
Prøvekontoret kan kontaktes på 3392 5500 og gympet@stukuvm.dk 
Kontakt: Jonas Makram Benzarti, tlf: 2869 4849 

Justeret vejledning om tværgående kompetencer

Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har revideret Vejledning til de tværgående kompetenceområder på de gymnasiale uddannelser. Nærmere bestemt er afsnit 6 om digitale kompetencer blevet justeret, imens afsnit 7 om seksualundervisning er en ny tilføjelse. 
De resterende vejledninger til innovative og globale kompetencer, elevernes studie- og karriereperspektiv samt skriftlige kompetencer og almene studiekompetencer står uændrede. 
Vejledningen kan findes på uvm.dk  under ”Struktur og tilrettelæggelse”. 
Kontakt: Kontor for Gymnasier i STUK, tlf: 2369 2019

OK24 – Udstedelse af nye cirkulærer

Cirkulære om barselsaftale
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen har udstedt et nyt cirkulære om barselsaftale.
Cirkulæret er udstedt i forlængelse af overenskomstforhandlingerne i 2024, hvor det bl.a. er aftalt at øge lønretten under barsel i en række situationer. 
De nye rettigheder gælder fra 1. april 2024.
Samtidig er cirkulære om aftale om barsel, adoption og omsorgsdage af 18. maj 2021 bortfaldet pr. 31. marts 2024. Cirkulære om aftale om administrationsgrundlag til aftale om barsel, adoption og omsorgsdage af 30. juni 2022 er efter sit indhold ophørt pr. 31. marts 2024.

Cirkulære om OAO-S-fællesoverenskomsten
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen har udstedt et nyt cirkulære om OAO-S-fællesoverenskomsten.
Cirkulæret er udstedt i forlængelse af overenskomstforhandlingerne i 2024, hvor det bl.a. er aftalt, at reglerne i § 7 om minipension bortfalder, og at den ansatte har ret til et få indbetalt et ekstraordinært bidrag til sin pensionsordning, mod at lønnen samtidig reduceres tilsvarende.
Fællesoverenskomsten har virkning fra den 1. april 2024. 
Kontakt: Christina Kirkegaard Thalund, tlf: 3318 8275

Invitation til OK24 informationsmøder

Medarbejder- og Kompetencestyrelsen oplyser, at der har været stor efterspørgsel på deres informationsmøder om OK24. 
Der er derfor desværre nogen, der har måtte gå forgæves, så for at imødekomme den store efterspørgsel, afholder styrelsen informationsmøde den 19. august i Århus og den 29. august i København. Der kan tilmeldes en HR-chef el.lign. inkl. 1-2 medarbejdere pr. institution.
Kontakt: Spørgsmål om informationsmødet kan rettes til specialkonsulent Louise Albret tlf: 3527 1185

Orientering om forpligtelse ang. ladestandere på institutionerne

Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har efter mange henvendelser udsendt et orienteringsbrev fredag den 28. juni angående ladestanderbekendtgørelsen (Bekendtgørelse nr. 181 af 5. marts 2020 om forberedelse til og etablering af ladestandere i forbindelse med bygninger). Styrelsen understreger, at skolerne ikke er undtaget bekendtgørelsen om ladestandere og dermed er forpligtet til at opsætte ladestandere på parkeringspladser i forbindelse med bygninger, der ikke er beboelsesbygninger, hvor der er mindst 20 parkeringspladser. 
Man kan læse mere om kravene, omfanget og finansieringen af ladestandere i orienteringen på Danske Gymnasiers hjemmesiden under skoledrift/bygninger og ejendomme
Kontakt: Nina Maria Andreasen, tlf: 3318 8274  

Danske Gymnasiers høringssvar til lovforslag om folkeskolens kvalitetsprogram

Foreningen har afgivet høringssvar til lovforslag om folkeskolens kvalitetsprogram med en række bemærkninger til teknologiforståelse som ny faglighed, den nye ordning for juniormesterlære samt til fremtidens prøver.
Kontakt: Camilla Huniche, tlf: 60227622

Læs høringssvaret

Vær med i landsdækkende kampagne for unges mentale trivsel

Børns Vilkår udruller fra oktober en kampagne, der skal nå ud til flest mulige unge, og som udfoldes via særlige garderobenumre og klistermærker. Kampagnen har til formål at hjælpe unge, der har det svært, og derfor vil garderobenumrene og klistermærkerne have påtrykt info om HØRT, Børns Vilkårs døgnåbne rådgivningstilbud til unge i alderen 15-24 år, samt en QR-kode, der fører unge direkte til den professionelle og anonyme rådgivning. 
Det er nemt og gratis at deltage i kampagnen, som skal køre til fester, ved fredagsbarer og andre arrangementer i de sene timer, da det ofte er her, at sårbarheden og de store følelser kan ramme pludseligt. 
Få tilsendt garderobenumre og klistermærker, og hør mere om kampagnen ved at kontakte: Cherry-ann Keegan, Publicis Danmark eller Tine Marie Pedersen, kommunikationsansvarlig hos Børns Vilkår

DG i medierne






 














 

Kommende kurser

Personalejura
Kursus for gymnasiernes administrative medarbejdere om de arbejds- og ansættelsesretlige regler med betydning for driften af en gymnasial institution.



Læs mere og tilmeld dig
Medie- og krisetræning
Kursus for ledere og talspersoner om håndtering af (svære) mediesager.





Læs mere og tilmeld dig
Økonomistyring på gymnasierne
Kursus for ledere om regnskabsindhold og -opbygning, tilrettelæggelse af skolens økonomi og håndtering af lovgivningsmæssige krav og regler.

Læs mere og tilmeld dig
Den lovpligtige arbejds- miljøuddannelse 
Kursus for arbejdsmiljø-repræsentanter og nye ledere om varetagelse af arbejdsmiljøarbejdet. 



Læs mere og tilmeld dig
“Svære samtaler” 
Kursus for gymnasieledere – rektorer, vicerektorer og mellemledere om at give metoder til og træning i at gennemføre svære samtaler. Kurset løber over 2. undervisningsgange.

Læs mere og tilmeld dig
Klar til ledelse
Kursus for førledere om de forventninger, opgaver og udfordringer, der knytter sig til lederjobbet.
Kurset kærer over to undervisningsgange.

Læs mere og tilmeld dig
Ledelse af personalet – hvad siger juraen
Kursus for ledere og mellemledere om de retlige rammer for ledelse af medarbejderne på gymnasiale institutioner.


Læs mere og tilmeld dig
Sociale medier
Kursus for SoMe-ansvarlige om de forskellige sociale medier, og hvordan man skaber resultater ved at bruge dem i sammenhæng.  



Læs mere og tilmeld dig
Kursus i konfliktopløsning
Kursus for rektorer, vicerektorer og uddannelsesledere, om at håndtere og løsne op for uenigheder og konflikter.



Læs mere og tilmeld dig 
 
Håndtering af elevsager
Kursus for gymnasieledere om at håndtere sager omhandlende elever og indføring i de vigtigste regler for skolens sagsbehandling, 



Læs mere og tilmeld dig 
Pædagogisk ledelse gennem feedback og aktionslæring
Kursus for ledere og mellemledere om pædagogisk ledelse af elevernes læring gennem ledelse af lærernes læring.
Læs mere og tilmeld dig
Realisering af strategien
Kursus for ledere og mellemledere om processen fra strategi til realiserede forandringer og god forandringsledelse i gymnasiet.



Læs mere og tilmeld dig
Kursus for nye rektorer og vicerektorer
Kursus for rektorer og vicerektorer, der er tiltrådt for nylig om overblik over ledelsesopgaven samt styrkelse af det personlige lederskab mv.

Læs mere og tilmeld dig
Følg os på X
Besøg vores website
Copyright © 2024 Danske Gymnasier, All rights reserved.


Our mailing address is:
Danske Gymnasier
Ny Vestergade 13, stuen
København K 1471
Denmark

Want to change how you receive these emails?
You can
update your preferences or unsubscribe from this list.