Nyhedsbrev

21. marts 2025

Nyt fra Danske Gymnasier 12/2025

Uge 12 |  marts 2025

Det finder I i nyhedsbrevet

I denne udgave af nyhedsbrevet finder I bl.a.:

  • Invitation til medlemsdag for Gymnasieskolerens Klimaalliance
  • Nyhed om telefontiden i sekretariatet
  • Nye læreplaner i flere sprogfag
  • Og ny tilsynsplan for 2025

Husk at tilmelde jeres skole til medlemsdag for Gymnasieskolernes Klimaalliance

Den 24. april afholder Gymnasieskolernes Klimaalliance en inspirationsdag for de mere end 100 gymnasier, der er medlem. Hver skole kan stille med op til seks deltagere. Der er sammensat et virkelig spændende program for dagen med plenumoplæg og workshops med masser af fokus på handlekraft og motivation. 
Kontakt: Nina Andreasen, til: 3318 8274

Se det fulde program og tilmeld jer inden den 5. april

Telefontid for juristerne i sekretariatet

Juristerne i sekretariatet har gennem længere tid oplevet et stigende antal henvendelser både telefonisk og på mail. 
For at kunne prioritere opgaverne bedst muligt, har vi besluttet at indføre telefontid for juristerne, så både skriftlige og mundtlige spørgsmål kan tilgodeses. 
Telefontiden til juristerne vil fremover være følgende:
Mandag-torsdag kl. 9.30-14.00
Fredag kl. 9.30-13.00

Det er fortsat altid muligt at sende en e-mail i og uden for telefontiden, som vil blive besvaret hurtigst muligt. 
Kontakt: Christina Dyhr, tlf 3318 8266 og Christina Kirkegaard Thalund, tlf: 3318 8275

Nye læreplaner

Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) udsteder nye læreplaner i fransk begyndersprog A, italiensk begyndersprog A samt spansk begyndersprog A. De nye læreplaner træder i kraft den 1. august 2025. Alle hold, der på dette tidspunkt bliver undervist i faget, skal følge de nye læreplaner. 
Eleverne til sommer- og sygeterminerne i 2025 bliver de sidste elever, som afprøves med det nuværende skriftlige prøveformat bestående af en delprøve på papir og en digital delprøve. Alle elever skal herefter overgå til de nye prøver.
STUK afholder to virtuelle informationsmøder om de nye læreplaner. Møderne har til hensigt at gøre lærerne klar til de nye læreplaner og den nye skriftlige prøve. Møderne afholdes på følgende tidspunkter:

Kontakt: Styrelsen for undervisning og kvalitet

Nye regler om indskrænkning af elevernes klageadgang træder i kraft den 1. april 2025

Børne- og Undervisningsministeriet har vedtaget lov nr. 1664 af 30. december 2024, som indebærer en række ændringer på ministeriets område. Loven har til formål at gennemføre de dele af politisk prioriteret opgavebortfald på Børne- og Undervisningsministeriets område, der kræver lovændring. 

Ændringer med relevans for private gymnasier
Med lovændringen harmoniseres og indskrænkes elevernes klageadgang på det private gymnasieområde. 
Elever på de gymnasiale uddannelser på private gymnasier har i dag samme adgang til at klage til ministeriet over afgørelser truffet af gymnasiet efter lov om de gymnasiale uddannelser som elever på de offentlige gymnasier. En sådan adgang til at klage over afgørelser truffet af et privat gymnasium findes ikke tilsvarende på fri- og privatskoler, efterskoler og frie fagskoler, dvs. de øvrige skoletyper inden for de frie skoler.
Ministeriet har med lovændringen ønsket at harmonere klageadgangen på de private institutioner ved en ændring af § 72, stk. 1, i lov om de gymnasiale uddannelser, hvoraf følger at en elev kan klage til børne- og undervisningsministeren over institutionens leders afgørelser efter loven, når klagen vedrører retlige spørgsmål. Med lovændringen indsættes et nyt § 72, stk. 1, 2. pkt., hvoraf fremgår, at dette ikke gælder for elever og kursister på private institutioner for gymnasiale uddannelser.
Elever på private gymnasier har således med virkning fra lovens ikrafttræden den 1. april 2025 ikke længere mulighed for at klage til ministeriet over afgørelser truffet af institutionens leder vedrørende retlige spørgsmål.

Ændringer med relevans for de offentlige gymnasier
Med ændringsloven ophæves også § 72, stk. 2, 1. pkt., hvoraf følger, at børne- og undervisningsministeren kan fastsætte regler om klageadgangen, herunder om, hvorvidt klageadgangen i forhold til bestemte afgørelser ikke er begrænset til retlige spørgsmål.
Ministeren har i dag benyttet denne bemyndigelse i bekendtgørelsen om studie- og ordensregler m.v.  i de gymnasiale uddannelser således, at elevernes adgang til at klage over en afgørelse om bortvisning ikke er begrænset til retlige spørgsmål.
Som konsekvens af lovændringen ophæves § 13, stk. 3, i bekendtgørelse om studie- og ordensregler m.v. i de gymnasiale uddannelser, hvoraf det i dag fremgår, at ”adgangen til at klage over en bortvisning ikke er begrænset til retlige spørgsmål”. 
Ændring af bekendtgørelsen træder i kraft den 1. april 2025, og indebærer at elever på de offentlige gymnasier herefter alene kan klage over institutionens afgørelser for så vidt angår retlige spørgsmål uanset sanktion.

Ikrafttræden
Det følger af lovens ikrafttrædelsesbestemmelse, at ovennævnte ændringer ikke finder anvendelse på klager indgivet før den 1. april 2025. Det betyder, at klager over bortvisning og klager over afgørelser fra private institutioner for gymnasiale uddannelser, der er indgivet til Børne- og Undervisningsministeriet før den 1. april 2025, skal færdigbehandles efter de hidtil gældende regler.
Kontakt: Christina Dyhr, tlf: 3318 8266

Ny tilsynsplan for 2025

Den 3. marts offentliggjorde Børne- og Undervisningsministeriet (BUVM) deres nye tilsynsplan for 2025. Det store fokus, og nye tematiske tilsyn på gymnasieområdet, bliver et tilsyn med institutionernes overholdelse af reglerne i elevrådsbekendtgørelsen.
Ud over de sædvanlige kvalitetstilsyn er der også fokus på at afslutte de to tilsyn fra 2024 om fokus på hhv. diskrepans mellem årskarakterer og prøvekarakterer, og institutionernes understøttelse af studenters overgang til videregående uddannelse.
Kontakt: Jonas Makram Benzarti, tlf: 3318 8267

Læs mere og se den fulde tilsynsplan

DG i medierne

Kommende kurser

Webinar om uddannelsesstatistik
Lær at arbejde med data om jeres gymnasium
Webinar for ledelserne på gymnasierne og medarbejdere med skolens uddannelsesdata som arbejdsområde.

Læs mere og tilmeld dig

 
Ledelse af team, studieretninger og -projekter
Kursus for teamledere, studieretningsledere/koordinatorer, faggruppeledere og projektledere om tværgående indsatser og ledelse af teams og projekter. Kurset løber over 4. undervisningsgange.

Læs mere og tilmeld dig
 
Introduktion til gymnasieledelse
Kursus for nye pædagogiske ledere om jobbet som offentlig mellemleder på en gymnasial institution.
NB der er opfølgningsdag i det nye år.

Læs mere og tilmeld dig
 
Den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse
Kursus for arbejdsmiljø-repræsentanter og nye ledere om varetagelse af arbejdsmiljøarbejdet. 

Læs mere og tilmeld dig
 
Klar til ledelse
Kursus for førledere om de forventninger, opgaver og udfordringer, der knytter sig til lederjobbet.
Kurset kører over to undervisningsmoduler.

Læs mere og tilmeld dig
 
Ledelse af personalet – hvad siger juraen?
Kursus for ledere og mellemledere om de retlige rammer for ledelse af medarbejderne på gymnasiale institutioner.

Læs mere og tilmeld dig
 
Håndtering af elevsager
Håndtering af elevsager
Kursus for gymnasieledere om at håndtere sager omhandlende elever og indføring i de vigtigste regler for skolens sagsbehandling, 

Læs mere og tilmeld dig
 
Strategiudvikling og
-realisering


Strategiudvikling og -realisering
Kursus rektor og ledelsesgruppen om hvordan man kommer fra strategi til realiserede forandringer.

Læs mere og tilmeld dig
 
Følg os på X
Besøg vores website
Copyright © 2025 Danske Gymnasier, All rights reserved.
Du modtager denne mail, da du er registreret som modtager af Danske Gymnasiers “Nyt fra Sekretariatet”

Our mailing address is:
Danske Gymnasier
Ny Vestergade 13, stuen
København K 1471
Denmark

Føj os til din adressebog


Want to change how you receive these emails?
You can
update your preferences or unsubscribe from this list.

Email Marketing Powered by Mailchimp