Nyhedsbrev

2. maj 2025
Nyt fra Danske Gymnasier 18/2025

Uge 18 |  maj 2025

Det finder I i nyhedsbrevet

I denne udgave af nyhedsbrevet finder I bl.a.:

  • Invitation til spørgetime om afvikling af sommerterminen 2025
  • Information om rammerne for den fremtidige kapacitetsfastsættelse
  • Og en række nye cirkulærer om organisationsaftaler for forskellige faggrupper

Se video fra konferencen om troværdig viden i AI-tidsalderen

Lex, Danmarks Nationalleksikon, afholdt den 23. april en konference om adgangen til viden i en tid med kunstig intelligens. Nu kan man se eller gense konferencen i sin fulde længde eller tilgå de enkelte oplæg hver for sig.
På Lex’ hjemmeside kan man også melde sig til brugerpanelet bag udviklingen af Danmarks nye chatbot, som ud fra Lex’ artikler giver svar, man kan stole på med tydelige kildehenvisninger og mulighed for at fordybe sig.

Læs mere om Danmarks nye chatbot og bliv en del af brugerpanelet

Afvikling af prøver i sommerterminen 2025

Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) inviterer til spørgetime om afvikling af prøver i sommerterminen 2025 den 6. maj kl. 13.00-14.00. 
Der vil være oplæg om regler, den praktiske gennemførelse og særlige forhold. Der vil være mulighed for at stille spørgsmål til hvert emne. 
Kontakt: Kontor for Prøver, Eksamen og Test  

Tilmeld jer spørgetimen

Rammer for den fremtidige kapacitetsfastsættelse

Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK)  inviterer ledelsen på alle offentlige gymnasier til et online orienteringsmøde om de fremadrettede rammer for kapacitetsfastsættelsesprocessen. Mødet foregår onsdag den 28. maj kl. 12.00-13.00.
De seneste tre år har STUK fastsat kapaciteterne for de enkelte gymnasier (stx, hf, hhx, htx og pre-IB), men fra det kommende skoleår – med virkning for kapaciteterne for skoleåret 2026/27– overgår denne opgave til regionerne. På mødet vil styrelsen orientere om baggrunden for overdragelsen af kapacitetsfastsættelsen og gennemgå ændringer og opmærksomhedspunkter. 
Kontakt: elevfordeling@stukuvm.dk

Tilmeld jer orienteringsmødet

Cirkulære om organisationsaftale for IT-medarbejdere (PROSA) i statens tjeneste

Finansministeriet og CO10 – Centralorganisationen af 2010 og PROSA har den 28. april 2025 indgået organisationsaftale for it-medarbejdere (PROSA) i statens tjeneste
Af væsentlige ændringer i forhold til den hidtidige organisationsaftale fremgår, at der ved overenskomstforhandlingerne i 2024 med virkning fra 1. april 2025 er aftalt, at pensionsbidragsprocenten forhøjes til 16,68 pct. pr. 1. april 2025.
Kontakt: Christina Kirkegaard Thalund, tlf: 3318 8275

Cirkulære om organisationsaftale for rengøringsassistenter, sanitører, specialarbejdere og visse erhvervsuddannede m.fl. i staten mv. (3F)

Finansministeriet, Medarbejder- og Kompetencestyrelsen og Fagligt Fælles Forbund (3F) har den 13. marts 2024 indgået organisationsaftale for rengøringsassistenter, sanitører, specialarbejdere og visse erhvervsuddannede m.fl. i staten mv. (3F)
Af væsentlige ændringer i forhold til den hidtidige organisationsaftale fremgår bl.a., at der ved overenskomstforhandlingerne i 2024 er aftalt forhøjelse af en række basislønninger.
Kontakt: Christina Kirkegaard Thalund, tlf: 3318 8275

Cirkulære om organisationsaftale for kantineledere

Finansministeriet og Serviceforbundet samt Lederne har indgået organisationsaftale af 1. april 2024 for kantineledere
Af væsentlige ændringer i forhold til den hidtidige organisationsaftale fremgår, at der ved overenskomstforhandlingerne i 2024 med virkning fra 1. april 2025 aftalt forhøjelse af pensionsbidragsprocenten fra 15 pct. til 16,08 pct.
Kontakt: Christina Kirkegaard Thalund, tlf: 3318 8275

DG i medierne

Kommende kurser

Ledelse af team, studieretninger og -projekter
Kursus for teamledere, studieretningsledere/koordinatorer, faggruppeledere og projektledere om tværgående indsatser og ledelse af teams og projekter. Kurset løber over 4. undervisningsgange.


Læs mere og tilmeld dig
 
Introduktion til gymnasieledelse
Kursus for nye pædagogiske ledere om jobbet som offentlig mellemleder på en gymnasial institution.
NB der er opfølgningsdag i det nye år.


Læs mere og tilmeld dig
 
Den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse
Kursus for arbejdsmiljø-repræsentanter og nye ledere om varetagelse af arbejdsmiljøarbejdet. 

Læs mere og tilmeld dig

 
Økonomistyring på gymnasierne
Kursus for ledere både med og uden økonomierfaring, kurset vil tage udgangspunkt i ledelsens behov for en grundlæggende forståelse for skolens økonomiske rammer. 


Læs mere og tilmeld dig
 
Klar til ledelse
Kursus for førledere om de forventninger, opgaver og udfordringer, der knytter sig til lederjobbet.
Kurset kører over to undervisningsmoduler.


Læs mere og tilmeld dig
 
Ledelse af personalet – hvad siger juraen?
Kursus for ledere og mellemledere om de retlige rammer for ledelse af medarbejderne på gymnasiale institutioner.

Læs mere og tilmeld dig

 
Sociale medier for øvede
Kursus for dem, som har det daglige ansvar for gymnasiets sociale medier og er vant til at arbejde på platformene.


Læs mere og tilmeld dig
 
Sociale medier for begyndere
Kursus for dem, som arbejder med sociale medier på gymnasiet, men er på begynderniveau.



Læs mere og tilmeld dig
 
Håndtering af elevsager
Håndtering af elevsager
Kursus for gymnasieledere om at håndtere sager omhandlende elever og indføring i de vigtigste regler for skolens sagsbehandling, 

Læs mere og tilmeld dig

 
Strategiudvikling og
-realisering


Strategiudvikling og -realisering
Kursus rektor og ledelsesgruppen om hvordan man kommer fra strategi til realiserede forandringer.

Læs mere og tilmeld dig

 
Følg os på X
Besøg vores website
Copyright © 2025 Danske Gymnasier, All rights reserved.
Du modtager denne mail, da du er registreret som modtager af Danske Gymnasiers “Nyt fra Sekretariatet”

Our mailing address is:
Danske Gymnasier
Ny Vestergade 13, stuen
København K 1471
Denmark

Føj os til din adressebog


Want to change how you receive these emails?
You can
update your preferences or unsubscribe from this list.

Email Marketing Powered by Mailchimp