Det finder I i nyhedsbrevet
I denne udgave af nyhedsbrevet finder I informationer om:
- Den endelige finanslovsaftale for 2025
- Styrelsen for Undervisning og Kvalitets nye anbefalinger om brug af kunstig intelligens i undervisningen
- Beregning af årsnorm for de kommende skoleår
- Nyt undervisningsmateriale om hhv. Ukraine og fosfor.
|
|
|
Endelig finanslov for 2025
Finansloven for 2025 blev præsenteret fredag den 22. november. Den bygger på en aftale mellem SVM-regeringen, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti. Med den endelige finanslov for 2025 tilbageføres der 190 mio. kr. til ungdomsuddannelsesområdet i forhold til regeringens forslag til finansloven, der blev præsenteret i august.
Regeringens forslag til finanslov vedtages således med følgende ændringer;
A-fagstillæg til stx og htx
Regeringen og aftalepartierne er enige om at prioritere midler til et A-fagstilskud til fysik, kemi, bioteknologi, biologi, geovidenskab og musik på stx og htx. Tilskuddet pr. bestået elev vil udgøre 10.990 kr. (2025-pl), svarende en besparelse på 8 pct.
Studieretningstilskud til græsk-latin
Regeringen og aftalepartierne er enige om at prioritere yderligere midler til en videreførelse af studieretningstilskuddet for græsk-latin og musikalsk grundkursus i justeringerne af taxameter- og tilskudssystemet.
Reduktion af knæktaxameter
Regeringen og aftalepartierne er enige om at prioritere yderligere midler i justeringerne af taxameter- og tilskudssystemet ved at reducere knæktakstprocenten for de gymnasiale fuldtidsuddannelser fra 10 pct. til 7,5 pct. på undervisningstaksten for antallet af årselever over 700 opgjort pr. udbud pr. institution.
Overgangsordningen
Ministeriet er ved at genberegne overgangsordningen givet ændringerne. Indtil da kan man finde en oversigt med de forventede konsekvenser på institutionsniveau for den fulde indfasning her.
Sekretariatet vil som sædvanlig opdatere faktaark og budgetark til overslagsberegning i løbet af den kommende tid.
Kontakt Nina Andreasen, tlf: 3318 8274
|
|
STUKs anbefalinger for AI i undervisningen
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) har udgivet en rapport med ti anbefalinger til, hvordan gymnasier kan håndtere brug af generativ kunstig intelligens som fx chatbots og andre digitale værktøjer i undervisningen.
Anbefalingerne tager udgangspunkt i tre temaer:
- Tydelig rammesætning for brug af generativ AI på den enkelte skole
- Lærernes viden, færdigheder og didaktiske kompetencer inden for generativ AI
- Tilrettelæggelse af skriftligt arbejde og anden undervisning, der tager højde for generativ AI og understøtter en ansvarlig brug af teknologien.
Styrelsen for It og Læring arbejder på en vejledning om AI og GDPR, som forventes at udkomme i første halvdel af 2025.
|
|
|
Akutte henvendelser til STUK under de skriftlige prøver i december
Til de skriftlige prøver fra den 2.-13. december har Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) etableret en vagttelefon. Den er åben kl. 08:00-10:00 og kl. 13:00 -14:30 disse dage. Vagttelefonen er kun til akutte henvendelser om afviklingen af prøver. Det er kun institutionernes administration, der kan ringe. Nummeret må derfor ikke videregives til fx lærere, elever eller forældre.
Vagttelefonen: 2369 7237
Til de mundtlige prøver er vagttelefonen ikke åben. Her kan institutionerne kontakte STUK på nedenstående mailadresse.
Kontakt: Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
|
|
Beregning af årsnorm for de kommende skoleår
Forud for hver normperiode skal arbejdstiden i perioden beregnes. Det følger af GL-overenskomstens § 16. Det besluttes lokalt, hvornår normperioden starter. Den kan således følge et kalenderår, et skoleår eller en anden periode på et år. Som en service til gymnasieskolerne har Danske Gymnasier lavet en udregning af arbejdstiden i de næste to normperioder.
Denne beregning kan findes på Danske Gymnasiers hjemmeside bag login i mappen Tidsregistrering og lærernes arbejdstid.
Kontakt: Nina Maria Andreasen, tlf: 3318 8274
|
|
Nyt undervisningsmateriale skal styrke danske unges kendskab til Ukraine
Behovet for at forstå de demokratiske udfordringer og de autoritære trusler, Europa står overfor, har ikke været større i det 21. århundrede. Derfor lancerer Det Ukrainsk-Danske Ungdomshus nu gratis undervisningsmateriale, der hjælper unge med at forstå Ukraine-krigens historiske rødder og samtidige, geopolitiske konsekvenser.
Materialet er frit tilgængeligt for lærere og er målrettet gymnasieelever i samfundsfag, historie og engelsk. Det er udviklet i samarbejde med den anerkendte historiker og østeuropaekspert Vibe Termansen.
Læs mere om undervisningsmaterialet.
Det nye undervisningsmateriale består af fem sessioner og giver bl.a. indblik i:
- Historiske nøglebegivenheder og demokratiets udvikling i Ukraine.
- Reglerne for krigsførelse og folkemord.
- Analyse af propaganda og magtretorik.
- National identitet og kulturel selvbestemmelse.
- Ukraines udenrigspolitiske relationer.
|
|
Fosfor – fra problem til løsning
Naturvidenskabernes Hus har i samarbejde med danske universiteter og virksomheder udviklet en temacase, som kan bruges direkte i undervisningen. Temacasen udspringer af et forskningsprojekt ved Ormstrup Sø og består af fem undervisningspakker, der alle omhandler sørestaurering og genanvendelse af fosfor fra sø-sediment. Temacasen indeholder film med forskerne, live data fra søen, fish tracking, læringsaktiviteter, fosfor-spillet, forskningsartikler og mulighed for at samarbejde med en virksomhed.
Kontakt: Naturvidenskabernes hus: Karina Esmine Fredbo, tlf. 3051 0224
|
|
Kursus for nye rektorer og vicerektorer
Kursus for rektorer og vicerektorer, der er tiltrådt for nylig om overblik over ledelsesopgaven samt styrkelse af det personlige lederskab mv.
Læs mere og tilmeld dig
|
|
|
Styrk din klasseledelse og få mere faglig trivsel
Kursus for undervisere, teamlærere, kontaktlærere/klasselærere, studievejleder på de gymnasiale uddannelser – eller for hele skolen.
Læs mere og tilmeld dig
|
|
|
|
|
|