Nyhedsbrev

18. juni 2025

Danske Gymnasier anbefaler, at digital teknologi bliver et nyt fag og en ny almendannende
faglighed på stx.

Baggrunden er, at udviklingen inden for digitale teknologier grundlæggende har forandret den
måde, mennesker tænker, forstår og organiserer verden på. De digitale teknologier åbner op for
nye måder at lære og arbejde på og skaber nye potentialer i forhold til at løse samfundsmæssige
problemer. Samtidig rummer de en række udfordringer: World Economic Forum fremhæver
misinformation og desinformation drevet af kunstig intelligens som den største globale
udfordring i 2024.

Der er derfor et stærkt behov for, at børn og unge klædes på til at navigere i de muligheder og
udfordringer, som de digitale teknologier medfører, og her spiller uddannelsessystemet en helt
særlig rolle. Den digitale teknologiforståelse skal ikke bare styrkes i folkeskolen, men også på
ungdomsuddannelserne.

Den nye faglighed

Danske Gymnasier mener, at digital teknologi skal etableres som et selvstændigt, obligatorisk
fag, og at fagligheden desuden skal integreres i de eksisterende gymnasiefag. I dag kan eleverne
på stx vælge det mere teknisk orienterede fag informatik, når de skal vælge to fag på C-niveau
indenfor gruppen af naturvidenskabelige fag. Denne placering af faget betyder, at informatik er
forbeholdt de få: Blot 10,6% af studenterne fra stx i 2024 havde informatik på eksamensbeviset.

Et nyt fag skal i højere grad være en almendannende faglighed, som går på tværs af de
humanistiske, samfundsvidenskabelige og naturvidenskabelige fagfelter. Det skal desuden være
et obligatorisk fag for, at alle elever opnår viden om og interesse for de digitale teknologiers
muligheder og udfordringer og bliver klædt på til at begå sig i en digitaliseret og teknologisk
samtid.

Et selvstændigt fag giver mulighed for at skabe en stærk faglighed og en stærk faglig identitet,
båret af dedikerede undervisere. Det viser erfaringerne fra folkeskolens forsøgsprogram om
digital teknologiforståelse.

Danske Gymnasier har sammen med Videnscenter for Digital Teknologiforståelse udarbejdet en
læreplan for faget digital teknologi. Der foreligger således allerede et konkret bud på, hvordan
fagligheden realiseres. Læreplanen tager afsæt i digital teknologiforståelse i grundskolen,
informatik på ungdomsuddannelserne og internationale anbefalinger til fagligheden.


Lærerkompetencer

Der er behov for kompetenceudvikling af gymnasielærerne. Alle lærere skal kende de
teknologiske muligheder i deres fag med betydning for fagenes faglige udvikling. Først og
fremmest skal der – uafhængigt af et obligatorisk fag – uddannes og efteruddannes langt flere
lærere inden for digital teknologi. Der skal tilsvarende udvikles uddannelsesindsatser, så alle
lærere kan få styrket deres forståelse for og muligheder med fagligheden i relation til den
nyeste teknologiske udvikling.


Derfor arbejder Danske Gymnasier for, at der iværksættes – og findes finansiering til – en
ambitiøs efteruddannelsesindsats. Det kan fx ske gennem oprettelse af en kompetencefond for
digital teknologiforståelse med udgangspunkt i eksisterende kommunale og statslige
kompetencefonde, hvor arbejdsmarkedets parter fællesfinansierer store strategiske
efteruddannelsesbehov.

Download politikpapiret som pdf