Nyhedsbrev

15. august 2025
Nyt fra Danske Gymnasier 33/2025

Uge 33  |  august 2025

Nyt medlem søges til opgavekommissionen for engelsk B på hf

Nyt medlem søges til opgavekommissionen for engelsk B på hf
Styrelsen for Undervisning og kvalitet søger et nyt medlem til opgavekommissionen for den skriftlige prøve i engelsk B på hf. 
Sammen med forpersonen og de andre medlemmer i opgavekommissionen skal man være med til at udarbejde 3-4 opgavesæt om året. Opgavekommissionen mødes typisk 2-3 gange fysisk i løbet af året. Beskikkelsesperioden er fra 1. august 2025 – 31. juli 2027, og der aflønnes pr. opgavesæt. 

Du kan søge stillingen ved at indtaste din mail i spørgeskemaet her: https://www.survey-xact.dk/LinkCollector?key=K4RWVF6MU511 
Herefter sender Styrelsen for Undervisning og Kvalitet en mail med et link til selve ansøgningsskemaet. 
Fristen for at søge den ledige stilling er 1. september 2025. 

Kontakt: Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, gympet@stukuvm.dk 
 

Midlertidige værnsregler vedr. større økonomiske dispositioner

Fra den 15. august 2025 til 31. marts 2027 gælder der en ny bekendtgørelse om værnsregler vedrørende større økonomiske dispositioner. Værnsreglerne er aftalt som en del af den første delaftale omhandlende oprettelsen af en ny erhvervs- og professionsrettet gymnasieuddannelse (epx). STUK har den 13. august udsendt følgende orienteringsbrev: Brev til regulerede institutioner om værnsregler 

Værnsreglerne skal sikre, at der ikke foretages lokale økonomiske dispositioner, som kan vise sig i strid med de politisk tiltænkte ændringer af uddannelses- og institutionslandskabet

Værnsreglerne fastsætter nærmere bestemmelser om, at større dispositioner alene kan foretages, når disse er nødvendige for den fortsatte varetagelse af institutionens nuværende opgaver, og om, at visse dispositioner kræver en særskilt beslutning i institutionens bestyrelse.

Kontakt: Nina Andreasen, nmp@danskegymnasier.dk  

Husk at slå ledige stillinger op på Jobnet.dk 


For offentlige arbejdsgivere er det lovpligtigt at slå ledige stillinger op på jobnet.dk, men mange gymnasier glemmer dette, når de søger nye medarbejdere. 
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) minder derfor offentlige gymnasier om, at alle offentlige stillinger skal slås op på www.jobnet.dk. Stillingerne må gerne slås op på andre jobsøgningsportaler, så længe de også er slået op på Jobnet.dk.
Jobnet.dk er statens offentlige jobportal, som drives af STAR. Det er gratis at slå en annonce op på Jobnet. Annoncerne slås op via hjemmesiden ”Jobnet for Arbejdsgivere”: https://jobag.jobnet.dk/
I denne vejledning kan I se, hvordan I opretter og redigerer jeres jobannonce på Jobnet: https://support.jobnet.dk/vejledninger?gid=50613

Læs mere om reglerne for offentlige arbejdsgiveres opslag af ledige stillinger i Bekendtgørelsen om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v. nr. 1209 af 28.09.2023 § 21.

Kontakt: Styrelsen for Arbejdsmarked og rekruttering, Maria Chabert, mch@star.dk 
 

Ingen særlige uddannelseskrav for læsevejledere på de gymnasiale uddannelser


En af Danske Gymnasiers medlemsskoler har været i dialog med Styrelsen for Undervisning og Kvalitet for at høre, om der gælder særlige uddannelseskrav for læsevejledere på de gymnasiale uddannelser. Styrelsen har sendt følgende svar: ”Der er ikke noget krav om, at uddannelsesinstitutionen skal have en uddannet læsevejleder. 
I forbindelse med gennemførelse af Ordblindetesten er det dog relevant, at institutionen har medarbejdere med viden om læseudvikling og indsigt i læsevanskeligheder og ordblindhed til at gennemføre og se på resultaterne af Ordblindetesten. 

Ifølge vejledningen til Ordblindetesten skal medarbejder, der er testvejleder for Ordblindetesten have følgende kompetencer: 

1) testvejlederen skal have erfaring med læsetestning for at kunne vurdere, om testningen forløb, så resultaterne kan regnes for pålidelige
2) testvejlederen skal kunne sammenholde testresultatet med andre relevante oplysninger om og fra testdeltageren for at kunne bedømme resultatets gyldighed
3) testvejlederen skal kunne støtte testdeltageren og dennes lærere i at tilrettelægge undervisning og andre tiltag, der kan fremme testdeltagerens læsefærdigheder og mindske de handicappende konsekvenser af ordblindheden
4) testvejlederen skal kende til andre læsevanskeligheder end ordblindhed, sådan at testdeltagere med vanskeligheder, der ikke er ordblindhed, også bliver taget alvorligt.

Se nærmere om Ordblindetesten på følgende link: Ordblindetesten
En læsevejleder har disse kompetencer, det kan dog også være en medarbejder der har tilsvarende kvalifikationer. Det er skolelederen der har ansvaret for at sikre, at medarbejderne har de fornødne kompetencer til at være testvejleder”. 
   
Kontakt: Christina Dyhr, cdy@danskegymnasier.dk

Nyt cirkulære om aftale om administrationsgrundlag til en aftale om barsel, adoption og omsorgsdage


Der trådte en ny barselslov i kraft den 1. januar 2025. Med loven har forældre, som har fået fastslået forældreskab på grundlag af en surrogataftale, fået selvstændige fraværs- og barselsdagpengerettigheder. Samtidig er surrogatmors fraværs- og barselsdagpengerettigheder indskrevet i loven. Medarbejder- og Kompetencestyrelsen har som konsekvens heraf udstedt et nyt administrationsgrundlag til aftalen om barsel, adoption og omsorgsdage, der tager højde for ændringerne.

Kontakt: Christina Dyhr, cdy@danskegymnasier.dk

Ny aftale om ansættelse af chefer ved institutioner inden for undervisning og uddannelse


Finansministeriet og Akademikerne, Lærernes Centralorganisation samt Centralorganisationen af 2010 har indgået aftale om ansættelse af chefer ved institutioner inden for undervisning og uddannelse på Børne- og Undervisningsministeriets område.
Af aftalen fremgår, at pensionssatsen ved overenskomstforhandlingerne i 2024 er forhøjet til 18,97 pct. Ændringen trådte i kraft den 1. april 2025.
Yderligere fremgår det, at chefer fra den 1. april 2024 har ret til et få indbetalt et ekstraordinært bidrag til deres pensionsordning mod, at lønnen samtidig reduceres tilsvarende. Skolen kan med fordel fastsætte nærmere procedurer for indbetaling af ekstraordinære bidrag, herunder fx tidspunkt for fremsættelse af anmodninger og ændringer af indbetalinger mv.
Endelig indføres med virkning fra den 1. april 2025, at chefer kan vælge, at den del af pensionsbidraget, der overstiger 15 pct., i stedet for indbetaling til pensionsordningen udbetales helt eller delvist som løn eller indbetales helt eller delvist af ansættelsesmyndigheden til en opsparingsordning i tilknytning til pensionsordningen.

Kontakt: Christina Dyhr, cdy@danskegymnasier.dk


 

Webinar: “Det værste, vi kan gøre, er ingenting” – Informationssikkerhed og ledelse


Styrelsen for It og Læring faciliterer et webinar om informationssikkerhed og ledelse den 28. august kl. 13:00–14:00.
Ledernetværket for informationssikkerhed på de selvejende institutioner, i daglig tale LISSI, inviterer ledelser og bestyrelser på selvejende institutioner afholder webinar med inspiration til, hvordan undervisning, pædagogik og informationssikkerhed kan gå hånd i hånd.
På webinaret vil der være en præsentation af netværkets anbefalinger til informationssikkerhed på de selvejende institutioner. Herudover vil der være en debat om dilemmaer, erfaringer og vejen til realistiske og meningsfulde informations¬sikkerheds-beslutninger i skolens hverdag ved Martin Ingemann, rektor på Egaa Gymnasium, og Rune Gråbæk, digitaliseringschef i Gladsaxe Kommune.

Du kan læse mere om- og melde dig til webinaret herunder. 

Kontakt: Christina Dyhr, cdy@danskegymnasier.dk

 
Læs mere og tilmeld dig her

DG i medierne


I denne uge:
Siden sidst:

Se kommende kurser på vores arrangementside.

*Bemærk, at kurserne om den lovpligtige arbejdsuddannelse, økonomistyring på gymnasierne og kursus i svære samtaler har tilmeldingsfrist i slutningen af måneden. 
Følg os på X
Besøg vores website
Copyright © 2025 Danske Gymnasier, All rights reserved.
Du modtager denne mail, da du er registreret som modtager af Danske Gymnasiers “Nyt fra Sekretariatet”

Our mailing address is:
Danske Gymnasier
Ny Vestergade 13, stuen
København K 1471
Denmark

Føj os til din adressebog


Want to change how you receive these emails?
You can
update your preferences or unsubscribe from this list.

Email Marketing Powered by Mailchimp
Følg os på X
Besøg vores website
Copyright © 2025 Danske Gymnasier, All rights reserved.
Du modtager denne mail, da du er registreret som modtager af Danske Gymnasiers “Nyt fra Sekretariatet”

Our mailing address is:
Danske Gymnasier
Ny Vestergade 13, stuen
København K 1471
Denmark

Føj os til din adressebog


Want to change how you receive these emails?
You can
update your preferences or unsubscribe from this list.

Email Marketing Powered by Mailchimp