31. august 2018

Gymnasier har med regeringens forslag til Finanslov 2019 stadig lang udsigt til at slippe for omprioriteringsbidraget. Udløbsdatoen må fremrykkes, lyder det fra Danske Gymnasier.

Med regeringens forslag til Finanslov 2019 er der fortsat omprioriteringsbidrag og dermed årlige besparelser på to procent på dagsordenen de næste tre år. Fra 2022 er det så planen, at pengene skal føres tilbage til uddannelsesområdet, dog uden garanti for, at den enkelte sektor – eksempelvis gymnasierne – får sine penge hjem igen.

Regeringens planer om tre år mere med sparekniven og usikkerhed om økonomien fra 2022 skuffer formanden for Danske Gymnasier, Birgitte Vedersø.

– Jeg håber, det aktuelle politiske flertal imod omprioriteringsbidraget, vil lykkes med at få fremrykket udløbsdatoen på omprioriteringsbidraget ved de politiske forhandlinger, som nu skal i gang. Gymnasier – store som små – kæmper en daglig kamp for at få økonomien til at hænge sammen og give de unge den bedste uddannelse, de overhovedet kan få. Omprioriteringsbidraget er gift i dette arbejde, siger hun.

Rektorer: Kritisk situation

Danske Gymnasier offentliggjorde i juli resultaterne fra en undersøgelse af skolernes økonomi, som bl.a. viste, at mere end hver tiende rektor kaldte den øjeblikkelige økonomiske situation på skolerne for ”kritisk”.