Det indgår i den politiske aftale om epx fra februar 2025, at de nuværende institutionslove på ungdoms- og voksenuddannelsesområdet skal ophæves og samles i én ny fælles institutionslov inden for den offentlige forvaltning. Det er forventningen, at institutionsloven for de private udbydere bliver videreført med enkelte konsekvensrettelser.
Danske Gymnasier har følgende anbefalinger til ændringer af institutionslovgivningen:
• Udbudsret
Danske Gymnasier bakker op om, at alle institutioner fremover får mulighed for at blive godkendt til at udbyde alle ungdoms- og voksenuddannelser inden for de kriterier, der følger af lovgivningen om de pågældende uddannelser, jf. den politiske aftale om epx afsnit 2.5. Dette kan bidrage til at sikre et bredt uddannelsesudbud og undgå, at unge afskæres fra en bestemt gymnasial uddannelse på grund af lang transporttid. Godkendelse af nye udbud skal være knyttet til et reelt, lokalt behov for udbuddet og må ikke udkonkurrere eksisterende udbud.
• Udbudsplacering
Danske Gymnasier anbefaler, at epx-udbud samlokaliseres med treårige gymnasiale uddannelser. Dette kan bidrage til, at eleverne tilbydes en stærk skolekultur og et godt ungdomsmiljø. I nogle tilfælde udbyder en institution gymnasiale uddannelser på flere afdelinger på forskellige lokationer. I så fald skal institutionen sikre, at undervisere og elever har undervisning på tværs af afdelinger for derigennem at skabe en fælles kultur for alle elever.
• Bestyrelsessammensætning
Danske Gymnasier anbefaler, at der i en ny fælles institutionslov sondres mellem udbud af gymnasiale uddannelser (epx, stx, hhx, (htx)), som er studiekompetencegivende, og udbud af erhvervsuddannelser, som er erhvervskompetencegivende. Der skal udelukkende være repræsentanter for arbejdsmarkedets parter i institutionens bestyrelse, hvis institutionen udbyder erhvervsuddannelser, hvor arbejdsgivere og arbejdstagere er direkte aftagere af eleverne. Hvis institutionen udelukkende udbyder gymnasiale uddannelser, er det de videregående uddannelser og erhvervsuddannelserne, som er de direkte aftagere, og som derfor skal være repræsenteret i bestyrelsen.
• Bestyrelsesuddannelse
Danske Gymnasier bakker op om, at der i forbindelse med en samling af institutionslovene ses på mulighederne for at styrke bestyrelserne på de gymnasiale institutioner, jf. den politiske aftale om epx afsnit 6.2. Danske Gymnasier anbefaler, at det sker i form af et tilbud om bestyrelsesuddannelse til udefrakommende bestyrelsesmedlemmer, hvis de ikke på anden måde har opnået kompetencer tilsvarende dem, som bestyrelsesopgaven forudsætter.
• Kompetencekrav til ledelsen
Danske Gymnasier anbefaler, at den øverste leder på institutioner, der udbyder gymnasial uddannelse (epx, stx, hhx, (htx)), skal have undervisningskompetence i et eller flere fag inden for institutionens fagrække, ligesom det er tilfældet på de almengymnasiale institutioner i dag. Dette skal sikre god pædagogisk og faglig ledelse på gymnasierne. Foreningen anbefaler samtidig, at institutionens øverste leder har udbudsstedet som sit primære arbejdssted.
• Elevråd
Danske Gymnasier anbefaler, at eleverne på alle institutioner, der udbyder gymnasial uddannelse, skal have ret til at danne et elevråd, og at elevrådet skal understøttes af institutionens ledelse. Et elevråd varetager elevernes fælles undervisningsmæssige, faglige, kulturelle, personlige og økonomiske interesser på institutionen. Dermed fremmer elevrådet elevernes demokratiske medborgerskab.
• Pædagogisk råd
Danske Gymnasier anbefaler, at alle institutioner, der udbyder gymnasial uddannelse, skal nedsætte et pædagogisk råd, der omfatter institutionens leder, afdelingsledere og alle institutionens lærere. Rådet er rådgivende for rektor. I dag gælder dette lovkrav udelukkende for institutioner for almengymnasial uddannelse. Drøftelserne i rådet om skolens faglige, pædagogiske og didaktiske udvikling bidrager til et godt undervisningsmiljø med vægt på medarbejderinddragelse i arbejdet med den pædagogiske udvikling og kvaliteten af undervisningen. Pædagogisk råd kan desuden bidrage til at sikre sammenhængskraft i det pædagogiske arbejde på større institutioner med flere uddannelsestilbud.
• Offentlig forvaltning
Danske Gymnasier bakker op om, at alle institutioner underlægges den offentlige forvaltning, jf. den politiske aftale om epx afsnit 2.5. Dermed vil alle institutioners sagsbehandling være underlagt samme krav i henhold til forvaltnings- og offentlighedsloven, og der sikres samme gennemsigtighed og retssikkerhed i institutionernes forvaltning.
• Folkeoplysende virksomhed
Danske Gymnasier anbefaler, at alle institutioner ligestilles i forhold til at skulle stille lokaler (idrætshaller, udendørsanlæg mv.) til rådighed for folkeoplysende virksomhed, jf. folkeoplysningsloven § 21. I dag gælder dette lovkrav ikke for institutioner for erhvervsrettede uddannelser. Med en ligestilling vil alle institutioner fremadrettet medvirke til at sikre den frie folkeoplysende virksomhed, der bygger på demokrati, grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, fællesskab og de enkelte initiativtageres idégrundlag.