Pædagogisk ledelse gennem feedbacksamtaler og aktionslæring
Pædagogisk ledelse af lærernes didaktiske samtale om elevernes faglige trivsel
FORMÅL OG INDHOLD
Formålet med kurset er at give gymnasieledere viden, redskaber og strategi til at organisere og sætte retning for lærernes tættere samarbejde om undervisningen og elevernes udbytte. Målet med kurset er, at nærmeste leder i endnu højere grad kan kvalificere den generelle læringskultur med fælles sprog og metode til konstruktiv refleksion og samtidig bevare følgeskabet.
Kurset giver inspiration og konkrete bud på, hvordan både formelle og uformelle samarbejder kan ledes gennem systematisk og struktureret dialog. Et aktuelt tema i den pædagogiske ledelse på gymnasieskolerne er balancen mellem ledelse af helskoleprojekter og frivillige projekter. Det kan være en udfordring for en ledelse både at følge strategiske mål og samtidig imødekomme aktuelle problemstillinger.
Vi kommer med bud på, hvordan pædagogisk og faglig sparring kan organiseres i læringsfællesskaber som en del af den organisatoriske udvikling, og hvordan den understøtter kravet om, at lærerne samarbejder tættere om undervisningen.
Spørgsmål vi vil drøfte på kurset:
- Hvilken strategi og struktur har det enkelte gymnasium?
- Hvordan kommer I tættere på undervisningen?
- Hvordan understøtter I lærernes refleksive samtale?
- Hvilken rolle har den pædagogiske ledelse?
Kurset indeholder oplæg, redskaber og faciliteringsøvelser i praksis. De anvendte metodikker trækker på den aktuelle forskning og teori inden for didaktisk pædagogisk ledelse.
Deltagerne får superviseret tid til at justere skolens egen strategi for ledelse af pædagogisk udvikling og mulighed for gensidig drøftelse af strategien med de andre skoler.
MÅLGRUPPE
Ledelsesteam, pædagogiske leder, uddannelsesleder, kursusleder, vicerektor og rektor, alle der har fokus på pædagogisk ledelse af elevernes læring gennem ledelse af lærernes læring.
KURSET GIVER DIG
- Strategi – der fremmer en datareflekteret kultur, som tager udgangspunkt i praksis og den viden, vi kan iagttage og blive klogere på. En kvalificering af aktionslæring.
- Dialogredskaber – til at facilitere samtaler, feedback og kollegial vejledning/supervision
- Redskaber – til at formulere pædagogiske problemstillinger, opstille mål for observation, analyse og evaluering
PRIS OG TILMELDINGSFRIST
Prisen er inkl. overnatning og ligger på 5.500 kr. – 6.500 kr. (afhænger af deltagerantal).
Tilmeldingsfristen er den 3. oktober 2025
Bemærk at ved framelding efter tilmeldingsfristens udløb betales som udgangspunkt fuld pris med mindre, det lykkes at optage andre deltagere på afbudspladsen, kontakt derfor mail@danskegymnasier.dk hurtigst muligt, hvis du ønsker at annullere din tilmelding.
UNDERVISER
Ulla Nedergaard arbejder med faglig pædagogisk ledelse. Som selvstændig konsulent har hun i 20 år superviseret skoleledelser og undervisere om læringsprocesser og teamsamarbejde. Ulla træner både ledere og lærere i deres ledelse, kommunikation og relationskompetence. Desuden er hun ekstern underviser på Diplom i ledelse, censor og vejleder på Københavns Professionshøjskole, supervisor ved Skoletjenesten og Marte Meo Supervisor. ”Småt er godt” fra forlaget Dafolo er en metodebog, der er forfattet af Ulla til læreruddannelsen og Teoretisk pædagogikum. Ulla er selv læreruddannet, har en systemisk lederuddannelse fra DISPUK og er nu masterstuderende i læringsprocesser DPU.
Dato
- 11. november 2025 - 12. november 2025
- Tilmeldingsfrist er: 3. oktober 2025
Tid
- 10:00 - 16:00
Lokation
- Comwell Middelfart
- Karensmindevej 3, 5500 Middelfart
Pris
- Prisen er inkl. overnatning og ligger på 5.500 kr. – 6.500 kr. (afhænger af deltagerantal).