19. juni 2020

I faget erhvervsøkonomi arbejder eleverne med rigtige cases fra det lokale erhvervsliv. Det giver mere spændende undervisning, hjælper virksomhederne – og fører også ind imellem til at eleverne får tilbudt et fritidsjob

Eleverne på Næstved Gymnasium har i adskillige år haft mulighed for at tage erhvervsøkonomi som valgfag, og i de seneste år har Christine Wikkelsø, der underviser i matematik og erhvervsøkonomi, haft et tæt samarbejde med erhvervslivet både lokalt og internationalt.

I Næstved eksisterer der noget, der hedder Arbejdskraftalliancen.dk, der kobler lokale virksomheder med lokale uddannelsesinstitutioner om forskellige projekter. Samarbejdet er en win-win-situation, fordi virksomheden får hjælp til at løse et konkret problem, og eleverne får mulighed for at prøve teorierne af i praksis på helt konkrete cases.

– Sidste år samarbejdede vi for eksempel med en lokal anlægsgartner, der havde svært ved at nå ud til sine kunder. Eleverne hjalp ham med at lave en markedsføringsstrategi, og han blev faktisk så glad for samarbejdet, at han efterfølgende tilbød tre af eleverne et fritidsjob med at styre hans sociale medier, forklarer Christina Wikkelsø.

Anlægsgartneren drev også et lille Bed&Breakfast sted, og da man nåede frem til sommerferien, var stedet booket resten af året ud.

– Det havde han aldrig prøvet før, siger Christina Wikkelsø med et skævt grin.

Ringe i vandet

Historien om det succesfulde samarbejde mellem anlægsgartneren og eleverne på Næstved Gymnasium, fik andre virksomheder til at henvende sig med konkrete samarbejdsprojekter, og i øjeblikket er en gruppe 3. g’er i gang med at hjælpe den nyåbnede Klatrecentral, der holder til i en nedlagt silo på Næstved Havn med at få kontakt til byens unge. Opgaven centrerer sig om, hvilket sprog og billeder Klatrecentralen, skal anvende for at fange sin unge målgruppe.

En anden gruppe 3.g’er, der har haft erhvervsøkonomi siden sommerferien, er netop færdige med at lave en markedsføringsplan for et lokalt forsamlingshus og komme med ideer til, hvordan virksomheden kan strømline sin hjemmeside.

– Hjemmesiden dækker egentlig over to forsamlingshuse, og var meget hulter-til-bulter. Man kunne ikke umiddelbart se, hvad der hørte til hvilket forsamlingshus, så det var ikke særlig brugervenlig, forklarer Jens Peter, der går i 3.g på Næstveds Gymnasium.

Hør Jens Peter og Liv fortælle om projektet.

Eleverne er kommet med forslag til, hvordan hjemmesiden skal deles op, så det klarere fremgår, hvad de to forskellige forsamlingshuse hver især tilbyder, hvordan man lettere bestiller mad fra hjemmesiden og et bud på typer af billeder, der vil virke mere appellerende.

– Det har været superdejligt, fordi vi har kunnet tage det teoretiske og prøve i praksis og se, at det man lærte i skolen, faktisk kan bruges i en virksomhed, supplerer Liv Jensen, der går i klasse med Jens Peter.

De to er sammen med en tredje elev blevet tilbudt fritidsjob, hvor de skal virkeliggøre forslagene og omlægge forsamlingshusenes hjemmeside.

– Det er fedt, at vi kan hjælpe dem med noget af det, vi har lært og det er selvfølgelig også dejligt, at vi har fået et lille job ud af det, siger Liv Jensen.