Knud Romer er en af hovedtalerne på temadag om almendannelse den 7. november. Du kan stadig nå at tilmelde dig.
Almendannelsen er stærkt undervurderet i vores rationelle og output-orienterede uddannelsessystem, og det er ærgerligt, mener forfatter og reklamemand Knud Romer.
Han kritiserer, at vi har alt for stor fokus på, at vores børn og unge får kompetencer til et bestemt job, og synes at dannelsesopgaven burde veje tungere i uddannelsessystemet.
– Du skal uddanne dem til livet, til tilværelsen, hvor de så kan anvende deres kunnen og kritiske sans,” sagde han for nyligt i et interview med fagbladet Gymnasieskolen.
Anledningen er, at Knud Romer er en af hovedtalerne på den temadag om dannelse, som Danske Gymnasier arrangerer i samarbejde med Gymnasieskolernes Lærerforening. Temadagen løber af stablen den 7. november på Rysensteen Gymnasium, og du kan stadig nå at tilmelde dig.
Nice to have
Knud Romer, som blandt andet har skrevet bøgerne “Den som blinker…..” og “Kort over paradis,” beklager, at dannelsen alt for ofte bliver set som en som en slags finkulturel bonus – en nice to have sidegevinst i stedet for en essentiel del af uddannelsen.
– Dannelse er i virkeligheden bare sprog, man bemægtiger sig, tilegner sig. Et udtrykssystem,” påpeger han.
Og i Knud Romers optik er man mere dannet, jo flere af disse udtryk man behersker.
– Dannelse er simpelthen, at man bliver præsenteret for og bemægtiger sig så mange udtrykssystemer som overhovedet muligt. Derved får man et rigere liv og mulighed for at udleve flere aspekter af sig selv, få afløb for følelser osv.” lyder det fra forfatteren.