Nyhedsbrev

22. januar 2020

Nyt makerspace og Foodlab skal gøre eleverne mere innovative og lære dem at tænke nyt

– Det her er så vores makerspace, siger rektor Susanne Stubgaard, og viser vej ind i et lokale, hvor to 3D-printere med en let brummen er ved at frembringe plastikplader med huller i.

Vi befinder os på Næstved Gymnasium, hvor innovation og ny teknik i allerhøjeste grad er en integreret del af undervisningen. Gymnasiet er et af de første almene gymnasier i landet der har indrettet et makerspace på skolen.

I skoleåret 2018/2019 gik gymnasiet i gang med at sætte lokalet i stand, indkøbe 3D-printere og sende lærere på efteruddannelse i at bruge dem og gennemføre et pilotprojekt for brugen af det. 1. maj slog de dørene op til deres makerspace og nu er man i fuld gang med at integrere det i undervisningen.

Alle skolens 1 g-elever har pt været forbi lokalet og lært at bruge det. De har været igennem fire naturvidenskabelige moduler, hvor de er blevet introduceret til lokalet, ved at det findes, hvad det kan, og hvordan man bruger det, så eleverne har mulighed for at bruge det på egen hånd, for eksempel i de såkaldte flerfaglige uger, og de kan også bruge det uden for undervisningen.

– Den anden dag mødte jeg en elev hernede, som var ved at lave en lille dinosaurus-figur i træ. Det var en julegave til hans nevø, for som han sagde: ’Jeg har kun 800 kr. tilbage til resten af året’, så sådan kan det også bruges, siger Martin Frøling Jensen, der er matematik- og fysiklærer på Næstved Gymnasium og også fungerer som gymnasiets naturvidenskabelige koordinator.

Undersøger klimamad i foodlab

Makerspace er ikke skolens eneste nytænkende projekt. På førstesalen er kemi, biologi og bioteknologilærer Mikkel Hindholm ved at indrette et helt nyt foodlab, som skal danne rammen om praktisk undervisning i hans fag. Her kan eleverne lave mad der er sammensat af fødevarer, der kemisk passer godt sammen.

– Kartofler, chokolade, ristede løg og karameliseret limeskal er mit yndlingseksempel på madvarer, der kemisk set deler mange smagsstoffer. Og de passer faktisk godt sammen, selv om det lyder lidt mærkeligt, siger Mikkel Hindholm.

Eleverne brygger også øl og laver bolsjer, hvor de praktiske erfaringer i Foodlab danner baggrund for mere teoretiske forløb omkring enzymer og deres virkning eller farvestoffer, og hvorfor man bruger fx brasilianske blodlus til at farve fødevarer røde i stedet for at vælge et andet og mere ”lækkert” alternativ.

– Vi kører i øjeblikket et tværfagligt projekt omkring klimamad med en hf-klasse, der laver maden helt fra bunden. Deres egen pasta, egne pomfritter og andre fødevarer, og studerer, hvad der passer kemisk sammen, hvor sunde de forskellige fødevarer er, og hvor stor en CO2 belastning de udgør. Det kombinerer fagene kemi, biologi og geografi. Det virker motiverende, når man kobler teori og praksis og giver eleverne en større forståelse for stoffet, pointerer Mikkel Hindholm.

 

Fokus på innovation

Rektor Susanne Stubgaard er træt af at blive skudt i skoene, at det almene gymnasium er gammeldags, virkelighedsfjernt og støvet, når virkeligheden på skolen er en helt anden.

– For os er det vigtigt, at eleverne forlader gymnasiet med evnen til at tænke nyt. Her tænker jeg ikke kun på, at de skal være entreprenøragtige og starte egne virksomheder. Det skal nogen af dem også, men det handler lige så meget om at være innovative og se mulighederne, der hvor de opstår, understreger rektor Susanne Stubgaard.

Derfor har gymnasiet lagt en tre-årig innovationsstrategi, som udstikker rammerne for, hvordan eleverne introduceres til innovativ læring, og her spiller både maker space og Foodlab en vigtig rolle.

Desuden deltager Næstved Gymnasiums elever i en række konkurrencer, som handler om innovation og entreprenørskab. I februar 2019 fik en gruppe piger fra gymnasiet en fjerdeplads ved DM i entreprenørskab på en idé om at udvikle en motoriseret rollator. Konkurrencens undertitel er Fra idé til virkelighed og gruppen udviklede deres projekt fra bunden, tegnede det og stod selv og svejsede det sammen.

– Pigerne vandt 20.000 kroner til at videreudvikle deres projekt, og det er de nu i gang med at gøre nede på noget, der hedder Remisen, der som navnet antyder har lejet en af BaneDanmarks gamle remiser i byen. Her kan unge iværksættere i Næstved Kommune komme og realisere deres ideer og projekter, siger Susanne Stubgaard og tilføjer med et smil:

– Remisen er i øvrigt startet af gamle elever her fra gymnasiet, og det viser bare, hvor kreative og innovative de unge er.

Gymnasiet har også haft elever med til Business Innovation Games, og til Danish Entrepreneurship Awards, hvor de har klaret sig godt.