Mange gymnasier har tilknyttet psykologer og mentorer til at vejlede stressede unge, men tilbagevendende besparelser gør det svært at opretholde tilbuddene selv om behovet for hjælp vokser.
8 ud af 10 gymnasier oplever, at flere elever har behov for rådgivning i personlige og sociale spørgsmål, sammenlignet med for fem år siden. Det viser en undersøgelse, som Danske Gymnasier har foretaget blandt sine medlemsskoler.
– Gymnasierne gør en stor indsats for at sikre, at eleverne trives. Udover studievejledningen, som har en vigtig trivselsmæssig funktion, har mange gymnasier tilknyttet en psykolog til at rådgive eleverne, siger Danske Gymnasiers formand Birgitte Vedersø.
– Men vi oplever, at elevernes behov for rådgivning er stigende på samme tid, som gymnasiernes økonomi er under pres. Og det gør det svært at give eleverne den rådgivning, de har brug for.
Ifølge undersøgelsen har hvert tredje gymnasium måttet spare på rådgivning og andre trivselsfremmende tiltag som følge af blandt andet omprioriteringsbidraget, der siden 2016 har pålagt uddannelsesinstitutionerne en besparelse på to pct. om året.
– Det er dybt beklageligt, at de sårbare elever bliver ramt af besparelserne. Men mange gymnasier er så hårdt presset af besparelser, at de ikke ser anden udvej, siger Birgitte Vedersø.
Fakta om undersøgelsen
Danske Gymnasier repræsenterer landets stx- og 2-årigt hf-institutioner. Af foreningens 154 medlemsskoler har 125 deltaget i undersøgelsen, hvilket giver en svarprocent på 81.
- 82 pct. af gymnasierne oplever, at andelen af elever, der har brug for rådgivning i personlige og sociale spørgsmål, er steget, sammenlignet med for fem år siden. De resterende gymnasier vurderer, at andelen er uændret.
- På 94 pct. af gymnasierne rådgiver studievejlederne eleverne i personlige og sociale spørgsmål. 66 pct. af gymnasierne har et samarbejde med en psykolog.
- 34 pct. af gymnasierne har måttet skære ned på rådgivning og trivselsindsatser pga. deres økonomiske situation.